بازخوانی یک اتفاق دلخراش؛

روزی که زرند گریست

هفدهمین سالگرد زلزله دلخراش زرند در سپیده دم سه شنبه چهارم اسفند ماه هشتاد و سه در ساعت ۵/۵۵ دقیقه و ۲۴ ثانیه بامداد، زلزله سهمگین و مخربی به مدت ۱۱ ثانیه شهرستان زرند را به لرزه در آورد.

به گزارش صدای زرند، شدت زلزله ۶/۴ دهم درجه در مقیاس ریشتر اعلام شد. شدت زمین لرزه ها به حدّی بود که روستاهای داهوئیه و حتکن به طور کامل ویران شدند.

باتوجه به مدت کمی که از زلزله بم گذشته بود و تازه بودن خاطره مصیبت و اتفاق تلخ زلزله بم، با شروع زلزله در زرند مردم با وحشت هرچه تمام از ساختمان ها خارج شدند و خود را به محل های امن رساندند.

دقایقی بعد مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران، مرکز اصلی زلزله را در جنوب شرقی شهر زرند اعلام کرد . بلافاصله عده زیادی جهت کمک و یاری رساندن به مردم این منطقه راهی روستاهای مصیبت دیده، شدند.

در ساعت های اولیه، دو فروند بالگرد برای شناسایی مناطق زلزله زده و حمل مجروحین به کار گرفته شدند و پس از مشاهده وضعیت و درک عمق فاجعه تعداد بیشتری از چرخ بال ها به یاری مجروحین و انتقال آن ها به شهرهای کرمان، رفسنجان و سایر شهرهای هم جوار استان به عملیات امداد پرداختند.

در اولین ساعات روز، نیروهای مردمی و خودجوش شهرهای زرند، رفسنجان، کرمان به کمک مصیبت دیدگان شتافتند و طی روز های بعد اهالی و گروهای امداد از استان های هرمزگان، قم، خراسان جنوبی، تهران، اصفهان، سیستان بلوچستان و سازمان امداد و نجات کشور، راور، کوهبنان و سایر شهرها جهت یاری رساندن به زلزله زدگان و بیرون آوردن اجساد به این منطقه اعزام شدند.

در ساعت های اولیه روز حادثه در خیابان ها و معابر عمومی شهر زرند، از کسانی که وسیله نقلیه داشتند، جهت امداد رسانی و کمک به آسیب دیدگان و اعزام به روستاهای تخریب شده به خصوص داهوئیه دعوت شد و عده ای مجددا راهی آن روستاها شدند.

نیروهای سپاه پاسداران، هلال احمر و نیروی انتظامی جهت انتقال مجروحین و ایجاد نظم به روستای داهوئیه اعزام شدند؛ علاوه بر حمل مجروحین توسط بالگردها، قطار و آمبولانس های اعزامی از شهرهای کرمان، یزد، سیستان بلوچستان نیز به این کار می پرداختند.

بارش باران در شهرستان زرند و روستاهای زلزله زده، عملیات امداد رسانی و آوار برداری و بیرون آوردن اجساد را از زیر خروارها خاک با مشکل روبرو کرده بود. ریزش برف و کولاک و مه و رانش زمین و بند امدن و ایجاد شکاف در جاده حتکن باعث شد تا اعزام و امداد رسانی به آن روستا به تعویق بیفتد.

با بازشدن جاده مذکور بار دیگر در پی پس لرزه ها کوه ریزش نموده و مانع تردد و عزیمت امدادگران به حتکن (که مرکز اصلی زلزله به شمار به شمار می رفت) شده بود.

زمین لرزه شهرستان زرند، علاوه بر تلفات سنگین در روستاهای داهوئیه، حتکن، بهاءآباد، ریحان شهر و…، در خود شهر زرند نیز تعدادی کشته به جا گذاشت.

زلزله و پس لرزه های آن در روستاهای اطراف نیز ۲۰ کشته و تعدادی مجروح داشت، منازل شهر زرند و روستاهای اطراف راور، بین ۳۰ تا ۷۰ درصد آسیب دیدند، در مجموع از ۳۰۰ روستای اطراف زرند، ۱۴۰ روستا تحت تأثیر زلزله واقع شدند طبق آخرین آمار تعداد کشته شدگان ۶۱۲ نفر و ۱۴۱۲ نفر مجروح بوده است.

انتهای پیام/