دبیر اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران خبر داد؛

کاهش ۵۰ درصدی صادرات خشکبار از کشور

دبیر اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران با اشاره به اینکه در بازار آجیل کمبودی وجود ندارد، گفت: در مدت دو سال گذشته صادرات روند کاهش داشته و پیش بینی می شود تا پایان سال صادرات خشکبار کمتر از یک میلیارد دلار باشد. این در حالی است که در سال های قبل سابقۀ صادرات ۳.۵ میلیارد دلاری هم در بخش خشکبار رقم خورد.

به گزارش صدای زرند، زین العابدین هاشمی افزود: امسال صادرات خشکبار بیش از ۵۰ درصد کاهش را تجربه کرد.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود حجم تولید سال آینده افزایشی باشد زیرا امسال صادرات افت زیادی داشت و بخشی از محصولات امسال به محصولات جدید سال آینده اضافه شده و ۱۴۰۲ سال بحرانی برای حوزۀ خشکبار خواهد بود.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران با اشاره به اینکه ۸۰ تا ۹۰ درصد محصولات خشکبار ایران صادر می شود، بیان کرد: با این وجود صادرات امسال کاهشی بود و علاوه بر این نباید فراموش کرد بین محصولات صادراتی و محصولات توزیع شده در بازار داخل تفاوت است؛ محصول بازار، آجیلی و به معنی کیفیت بالاست؛ اما چون با چند واسطه به دست مصرف کننده می رسد قیمت ها نامتعارف به نظر می رسد. ضمن اینکه نمی توان تأثیر نوسان بازار ارز را نادیده گرفت.

وی در پاسخ به آمار صادرات خشکبار از کشور گفت: صادرات سال ۹۹، ۲.۵ میلیارد دلار بود. این عدد سال ۱۴۰۰، ۱.۵ میلیارد دلار شد. امسال هم در ۱۰ ماهۀ نخست سال ۷۹۰ میلیون دلار خشکبار از کشور صادر شد.

هاشمی دربارۀ وضعیت صادرات پسته هم توضیح داد: صادرات این محصول استراتژیک امسال بیش از ۷۰ درصد کاهش یافت. به عنوان مثال در ۱۰ ماهۀ نخست سال ۹۹، ۱۶۴ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۱۰۴ میلیون دلار پسته از کشور صادر شده بود که این عدد در سال ۱۴۰۰ به ۱۱۹ هزار تن به ارزش ۷۹۷ میلیون دلار رسید اما امسال این عدد فقط ۴۶ هزار تن به ارزش ۳۲۸ میلیون دلار بود. بنابراین قیمت بالای برخی اقلام خشکبار و آجیل در بازار داخل مربوط به صادرات نبوده ضمن آنکه عنوان شد محصول صادراتی با آجیل عرضه شده در بازار متفاوت است.

انتهای پیام/