طی چهار سال؛

۶۰ میلیون نهال در استان کرمان کاشته می شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با اشاره به اجرای طرح ملی کاشت یک میلیارد نهال در کشور، گفت: سهم استان کرمان از این طرح کاشت 60 میلیون نهال است که طی چهار سال انجام خواهد شد.

به گزارش صدای زرند، مهدی رجبی زاده با بیان این که حوزۀ منابع طبیعی فراملی و بین المللی است، افزود: برای جلوگیری از تخریب سرزمین باید حافظ پوشش گیاهی باشیم و اجازۀ تصرف به اراضی ملی را به سودجویان ندهیم که این موضوع تنها با همت و مشارکت مردمی میسر است.

وی در اولین جلسۀ ستاد استانی طرح جهادی تولید و کاشت یک میلیارد درخت در محل معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان با بیان این که دنیا امروز با چالش های مختلف زیست محیطی مواجه است و پدیده هایی همچون فرسایش خاک، سیل، خشکسالی، وقوع ریزگردها و انواع آلاینده های صنعتی مشکلاتی را برای زندگی بشر ایجاد کرده است، اظهار کرد: ریشۀ همۀ این چالش ها به تخریب منابع طبیعی و محیط زیست برمی گردد و برای برون رفت از این مشکلات چاره ای جز درختکاری و افزایش پوشش گیاهی نیست.

وی ادامه داد: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با برنامه ریزی هایی که انجام داده است بنا دارد در مدت چهار سال اقدام به کاشت یک میلیارد درخت در سراسر کشور نماید. البته این کار میسر نخواهد شد مگر با مشارکت همگانی بخش های دولتی، خصوصی و اقشار مختلف مردم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: با توجه به اینکه در چند دهه گذشته روند توسعه صنعتی و گسترش صنایع مبتنی بر مصرف سوخت های فسیلی سبب شده که ایران در ردۀ هفتم و به یکی از کشورهای منتشرکنندۀ گازهای گلخانه ای به عنوان اصلی ترین عامل گرمایش جهانی تبدیل شود و در فهرست ۱۰ کشور اول عامل انتشار دی اکسیدکربن در دنیا قرار بگیرد، در چنین شرایطی مدتی است که وزارت جهاد کشاورزی و مهم ترین زیرمجموعۀ محیط زیستی آن یعنی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با هدف ترسیب کربن یعنی تبدیل بخشی از دی اکسیدکربن تولید شده در کشور به اکسیژن و همچنین جبران آسیب های وارده به جنگل ها و افزایش سرانۀ فضای سبز کشور، طرح کاشت یک میلیارد درخت را کلید زده است که هم می تواند باعث همراهی بیشتر ایران با برنامۀ جهانی کاهش انتشار کربن شود و هم به رفع معضلاتی مثل بیابان زایی، گرد و غبار و آلودگی هوا کمک کند.

وی تاکید کرد: سازمان منابع طبیعی همواره طرح هایی برای تولید نهال و جنگل کاری در دست اجرا داشته، اما مهم ترین تفاوت طرح جدید با برنامه های گذشته افزایش چند برابری سرعت و ظرفیت تولید نهال و کاشت درخت در نقاط مختلف کشور است؛ به نحوی که در دو دهۀ گذشته، متوسط تولید نهال سازمان منابع طبیعی ۱۵ میلیون اصله در سال بوده است، اما در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، قرار است سالانه ۲۵۰ میلیون نهال در چهار سال تولید شود.

رجبی زاده با بیان این که طرح کاشت یک میلیارد درخت، یک برنامۀ کاملا مردمی محسوب می شود، اضافه کرد: ما در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از صاحبان صنایع نیز درخواست کرده ایم که با توجه به مسئولیت های اجتماعی که در حوزۀ محیط زیست دارند و با توجه به تکالیفی که قانون هوای پاک برای آن ها در نظر گرفته است، در طرح شرکت کنند.

انتهای پیام/