بهروز آگاه فعال صنعت پسته مطرح کرد

راه نجات پسته برابری نرخ ارز با تورم است / بحران آب نداریم بلکه سوء مدیریت آب داریم

بهروز آگاه، سفیر شورای جهانی خشکبار در ایران و از باغداران بزرگ پسته در استان کرمان دربارۀ آیندۀ صنعت پسته ایران گفت که همه چیز به سیاست های ارزی دولت بستگی دارد.

به گزارش صدای زرند، او اظهار کرد: تنها راه نجات صنعت پسته این است که نرخ ارز با نرخ تورم با هم فیکس شود و هرچه تورم افزایش می یابد، نرخ ارز هم بالا برود تا بتوانیم در بازارهای جهانی رقابت کنیم.

وی افزود: اگر این روند نباشد و نرخ ارز مثلا ۲۰ هزار تومان بشود و سال آینده ۴۰۰ هزار تن تولید کنیم، محصول روی دست تولیدکنندگان می ماند.

وی دربارۀ تولید پسته در دنیا توضیح داد: اسپانیا در چهار، پنج سال آینده حدود ۲۰ هزار تن قرار است تولید داشته باشد. آمار تولید ترکیه مقداری ساختگی است ولی تولید در این کشور رو به رشد است؛ چون باغ ریزی زیادی با سیستم قطره ای و پیوند اقلام اکبری انجام دادند و در آینده ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تن تولید خواهند داشت ولی چون آمارهای اشتباه ارائه می کنند، نمی دانیم چه زمانی به این میزان تولید می رسند. باغات آمریکا نیز از نظر میزان سطح زیر کشت قرار است رشد کند، تولیدات سوریه هم قرار است به بازار برگردد، براساس آمار جهاد کشاورزی، در ایران در حدود ۲۷ استان سطح زیرکشت پسته داریم.

آگاه با بیان اینکه مصرف پسته دنیا در یک و نیم سال پیش حدود ۶۰۰ هزار تن بوده است، افزود: اگر سرمازدگی و اتفاق غیرمترقبۀ دیگری در پیش نباشد، حداقل پیش بینی برای تولید آینده یک میلیون تن است اما مصرف پسته دنیا با توجه به مشکلات اقتصادی قرار است به ۵۰۰ هزار تن و شاید کم تر از این، برسد.

وی ۲۸ دی ماه در ادامۀ اظهاراتش در میزگرد تخصصی پنجمین گردهمایی فعالان صنعت پسته ایران در کرمان گفت: اما چیزی که پسته ایران را از پسته دیگر کشورهای دنیا متمایز می کند، مزه آن است.

عضو هیات امنای انجمن پسته افزود: اولین نفری که پسته را (در بازارهای جهانی) تمام می کند می تواند کشاورز و تولیدکنندۀ ایرانی باشد به شرطی که سیاست های ارزی نادرست دولت را نداشته باشیم.

وی با انتقاد از سیاست های ارزی دولت روحانی ادامه داد: خیلی خوشحال بودیم دولت رئیسی در اقتصاد پسته تغییرات مثبتی ایجاد می کند و ثباتی در بازار دلار ایجاد می شود ولی متاسفانه اقتصاددانانی که آقای رئیسی با خود آورد، شهامت و دانش کافی ندارند به همین دلیل می توان گفت که سیستم دولت آقای روحانی کماکان ادامه دارد.

آگاه توضیح داد: در سال گذشته، ۴۸ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم و کمتر از هفت درصد آن، سهم کشاورزی بوده که حدود سه میلیارد دلار می شود. ۲۰ درصد جمعیت ایران به طور مستقیم و ۴۰ درصد به طور غیرمستقیم با این سه میلیارد زندگی می کنند که حدود ۵۰ میلیون نفر می شود. هر عقل سلیمی که بود می گفت این سه میلیارد را هرطور می خواهید ببرید و بیاورید چون ۵۰ میلیون نفر مستقیم و غیرمستقیم از آن استفاده می کنند اما متاسفانه همان طور که با پتروشیمی های رانتی و فولاد و … برخورد می شود، با صنعت پسته نیز برخورد می شود.

او با بیان اینکه این صنعت دستخوش تحولات جوّی و دولت زدگی شده و نمی توانیم چندان نسبت به آیندۀ آن خوش بین باشیم، تاکید کرد که تنها راه نجات صنعت پسته این است که نرخ ارز با نرخ تورم با هم فیکس شود.

آگاه خطاب به فعالان صنعت پسته گفت: فقط و فقط به سیاست ارزی دولت نگاه کنید. اگر تصمیمات نادرست گرفته شد فورا پسته را بفروشید اما اگر دلار با نرخ تورم بالا رفت، بدانید روی قیمت پسته شما تاثیر خواهد گذاشت و آن را بالاتر خواهد برد.

وی در پاسخ به پرسش یکی از حاضران که کدام یک از بازارهای دنیا پتانسیل رشد خارق العاده می تواند داشته باشد؟ گفت: بازار چین در حال حاضر حدود ۱۵۰ هزار تن مصرف دارد و تا ۲۵۰ هزار تن نیز قابلیت افزایش دارد.

عضو هیات امنای انجمن پسته افزود: بازار هند الان ۳۰ هزار تن است اما اگر تاجرانی پیدا شود که با هندی ها قرارداد ببندند، تا ۱۵۰ هزار تن ظرفیت افزایش دارد.

وی بیان کرد: جمیعت و رشد اقتصادی هند به اندازۀ چین است و هیچ دلیلی نیست چین حداقل ۱۵۰ هزار تن مصرف داشته باشد ولی هند که ۷۰۰، ۸۰۰ سال سابقۀ خوردن پسته ما را دارد حداقل ۳۰ هزار تن مصرف داشته باشد.

وی توسعۀ بازار هند را منوط به عملکرد تاجران هندی و ایرانی دانست.

آگاه سپس تاکید کرد: بازار اروپا نسبت به باقی مانده سموم و افلاتوکسین حساس است.

او خطاب به تولیدکنندگان پسته اظهار کرد: باقی مانده سموم را حتما مدنظر قرار دهید.

وی اضافه کرد: بازار اروپا را می توانیم برگردانیم ولی بستگی دارد پسته چقدر باشد و باقی مانده سموم و افلاتوکسین نداشته باشیم که این هم، راهکار دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش، اظهار کرد: ما بحران آب نداریم بلکه سوء مدیریت آب توسط وزارت نیرو داریم.

انتهای پیام/