ابطحی رئیس هیات امنای انجمن پسته مطرح کرد

آیندۀ باغ ریزی پسته نامعلوم است

سیدمحمود ابطحی ـ فعال باسابقۀ صنعت پسته و رئیس هیات امنای انجمن پسته دربارۀ آیندۀ باغ ریزی ضمن توضیح دربارۀ دلایلی که بر قیمت دلاری و ریالی پسته تاثیر می گذارد، تصریح کرد که تا قیمت دلار به ثبات نرسد، آیندۀ باغ ریزی نامعلوم خواهد بود.

به گزارش صدای زرند، وی با بیان اینکه بازار پسته از نوع بازار رقابت کامل است، گفت: در این بازار، قیمت را کسی تعیین نمی کند بلکه براساس عرضه و تقاضا تعیین می شود و همین قیمت، راهنمای این است که چه زمانی پسته را بفروشید، چه زمانی بخرید یا چه زمانی به سمت تولید و توسعۀ باغ بروید.

وی با تاکید بر اینکه قیمت تنظیم کنندۀ بازار است، توضیح داد که ذات و جوهر پسته، هزینۀ عوامل تولید، اینکه پسته ایران کالای جایگزینی چون پسته آمریکا را دارد و قیمت کالاهای جایگزین پسته از جمله گردو و به خصوص قیمت بادام هندی است که بر قیمت پسته تاثیر دارد.

ابطحی افزود: اما این عوامل، در میان مدت و کوتاه مدت تغییرات زیادی ندارد؛ به همین دلیل قیمت پسته در بازار های جهانی نوسان چندانی ندارد.

وی ادامه داد: عاملی که بر قیمت ریالی پسته تاثیر دارد انتظار آینده است و اینکه شما به عنوان خریدار و فروشنده چه انتظاری از آینده دارید و همین، بر قیمت اثر تعیین کننده زیادی دارد. به همین دلیل و از آنجا که پسته ما صادر می شود و قیمت دلار با نوسانات و تغییرات فراوانی همراه است، بر قیمت ریالی پسته هم تاثیر زیادی را شاهدیم به طوری که در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ پسته هم کیلویی ۲۰۰ هزار تومان و هم ۳۰۰ هزار تومان به فروش رفته است.

متن کامل توضیحات این فعال صنعت پسته را که در میزگرد تخصصی پنجمین گردهمایی فعالان صنعت پسته ایران در کرمان مطرح شد در ادامه می خوانید.

وی ۲۸ دی ماه در این جلسه گفت: از ویژگی های بازار پسته این است که هر مقدار از این محصول را که بخواهید به هر قیمت عرضه کنید، می توانید. به عنوان خریدار هم، هرمقدار و به هر مبلغی می توانید بخرید. کسی مانع نیست و نمی گوید با چه قیمتی بفروش یا بخر.

وی افزود: از دیگر ویژگی های بازار این است که در بازار پسته خریدار و فروشنده همیشه و به راحتی در دسترس هم هستند. علاوه بر این، تعداد زیاد خریدار و فروشنده و خرده مالک داریم. بنابراین، در این بازار هیچ کس نیست که وضعیت خاصی داشته باشد و مثلا بگوید: نمی فروشم یا بگوید نمی خرم.

ابطحی همدل بودن در بازار پسته را از دیگر ویژگی های آن دانست و ادامه داد: در اقتصاد، به چنین شرایطی، بازار رقابت کامل می گوییم.

وی توضیح داد: در این بازار، قیمت براساس عرضه و تقاضا تعیین می شود و کسی آن راتعیین نمی کند و قیمت راهنمای این است که چه زمانی بفروشید، چه زمانی بخرید یا چه موقع به سمت افزایش تولید و توسعۀ باغ بروید.

وی با تاکید بر اینکه قیمت تنظیم کنندۀ بازار پسته است، دربارۀ عوامل تاثیرگذار بر قیمت گفت: اولین عامل، ذات و جوهر پسته است که به واسطۀ ارزش غذایی و ویژگی هایش، با سایرآجیل ها فرق دارد. علاوه بر این، خصلت پسته ایران به دلیل طعم لذیذ و عیار بالای آن، حالت استثنایی دارد.

این فعال صنعت پسته با بیان اینکه عامل بعدی، هزینۀ عوامل تولید است، افزود: محصولی که ما به بازار می فرستیم، آماده برای مصرف نیست و در اینجا، منظورم هزینۀ تولید کشاورزی نیست بلکه هزینه ای است که برای آماده سازی پسته صرف می شود و بر قیمت پسته تاثیر می گذارد.

وی ادامه داد: ۸۰ درصد از پسته ما صادر و در بازار مقصد برای مصرف آماده می شود. بحثی طولانی وجود دارد که چرا خودمان آن را آمادۀ مصرف نمی کنیم تا درآمد نصیب کشور بشود؛ این کار اما، با وجود پیگیری زیادی که شده، ممکن نیست چون پسته در مقصد، مطابق سلیقه و ذائقه مصرف کننده آن کشور بسته بندی می شود. علاوه بر این، بسیاری از کشورها برای پسته بسته بندی شدۀ ایران چنان تعرفه ای می گذارند که بسیار گران می شود. به این دلایل، پسته در مقصد بسته بندی می شود.

وی اظهار کرد: عامل بعدی که بر قیمت پسته تاثیر می گذارد وجود کالای جایگزینی به نام پسته آمریکاست. البته محصول ما مزیت طعم و عیار دارد ولی پسته آمریکا تجارت راحت و مزیت های دیگری دارد.

وی گفت: بنابراین، فکر نکنید دربارۀ قیمت پسته هرکار بخواهیم می توانیم انجام بدهیم بلکه الان بازار دست پسته آمریکاست و رهبری بازار را در دست دارد و به راحتی می تواند جایگزین پسته ایران شود.

وی با بیان اینکه عامل بعدی که بر قیمت تاثیر دارد، قیمت کالاهای جایگزین پسته از جمله گردو و به خصوص قیمت بادام هندی است، ادامه داد: اما همۀ عواملی که برشمردم، در میان مدت و کوتاه مدت تغییرات چندانی ندارد. به همین دلیل قیمت پسته در بازارهای جهانی نوسان زیادی ندارد.

ابطحی افزود: عاملی که بر قیمت ریالی پسته تاثیر دارد انتظار آینده است که شما به عنوان خریدار و فروشنده چه انتظاری از آینده دارید. همین، بر قیمت اثر تعیین کننده زیادی دارد. به همین دلیل و از آنجا که پسته ما صادر می شود و قیمت دلار با نوسانات و تغییرات است، قیمت ریالی پسته ما هم تاثیر زیادی از این شرایط می پذیرد.

وی با اشاره به اینکه نوسانات دلار باعث تشدید نوسان در قیمت ریالی پسته می شود، گفت: کالای ما در بازاری رقابتی معامله می شود که عرضه و تقاضا قیمت را تعیین می کند. قیمت بر همۀ بخش ها از جمله تولید و عرضه و تقاضا اثر می گذارد و چون وضعیت ارزی ما ثبات ندارد دربارۀ قیمت ریالی با عدم ثبات مواجهیم.

ابطحی اظهار کرد: از آنجایی که قیمت پسته است که تعیین می کند تولید جدید داشته باشیم یا خیر؟ بنابراین، عدم ثبات باعث می شود اینکه باغ ریزی آینده چگونه خواهد بود؟ نامشخص باشد.

وی تصریح کرد: تا نرخ دلار به ثبات نرسد، در این خصوص، به نتیجه ای نمی رسیم.

انتهای پیام/