به گزارش صدای زرند، چه چیزی ۲۰ سال آینده ی صنعت هوانوردی را تعریف خواهد کرد؟ کدام فناوری ها، چالش ها و نوآوری ها آینده صنعت ما را شکل خواهد داد؟ در اینجا به چند عامل تعیین کننده که طی دو دهه آینده، فرودگاه و حمل و نقل هوایی را متحول خواهد ساخت می پردازیم:
در ابتدا، بیایید با سوال درباره وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین (پهپادها) شروع کنیم، یا همانطور که فرهنگ لغت آنها را توصیف می کند: پرنده هدایت پذیر از راه دور. با این حال اکثر شهروندان عادی آنها را پهپاد می نامند.
آیا هواپیماهای بدون سرنشین تهدیدی واقعی برای سیستم های کنترل و مدیریت ترافیک هستند؟ آیا فرودگاه ها و خطوط هوایی (و مسافران) باید نگران دخالت آن ها در اجرای عملیات فروگاهی باشند؟ آیا مقررات فعلی کافی است؟ آیا آنها می توانند به وسیله ای برای انجام فعالیت های تروریستی در فرودگاه تبدیل شوند؟
متاسفانه، ما پاسخ قطعی به این سوالات نداریم. هواپیماهای بدون سرنشین قطعا وارد گفتگوها شده و با جزئیات بیشتر از گذشته مورد بحث قرار خواهند گرفت. در حال حاضر سازمان های خاص (nats به عنوان نمونه) روش هایی در مورد نحوه بهره برداری ایمن و مسئولانه از هواپیماهای بدون سرنشین ارائه داده اند اما با این حال به طور گسترده به نظر می رسد که هواپیماهای بدون سرنشین می توانند پتانسیل زیادی برای ایجاد بی ثباتی در امنیت فرودگاه های سراسر جهان داشته باشند.
هوش مصنوعی دیگر موضوع فیلم های علمی تخیلی نیست. این یک پدیده بسیار واقعی است که تاثیر عمیق اقتصادی-اجتماعی بر کشورهای جهان دارد. صنعت فرودگاهی و حمل و نقل هوایی هیچ تفاوتی نداشته و امروز ما شاهد آن هستیم که روباتیک در حراجی نیز ورود می کند. دستیابی به موفقیت هایی مانند کیوسک رباتیک (sita) که قبل از حرکت با هدف کاهش صف های طولانی قسمت های شلوغ فرودگاه را شناسایی کرده و خود را به این مناطق می رساند و روبات های دربان schiphol که در فرودگاه آمستردام هلند به مسافران هنگام ورود با لبخند خوشامدگویی می کند همه و همه حکایت از توسعه هوش مصنوعی و رباتیک در صنعت هوانوردی دارد. البته پیشرفت این تکنولوژی به سرمایه گذاری های بخش خصوصی در اتوماسیون و هوش مصنوعی بستگی دارد.
اگر در طی دوازده ماه گذشته به اخبار گوش فرا داده اید، از ماهیت تهدیدی که حملات سایبری برای همه جنبه های جامعه ایجاد می کند، به خوبی آگاه هستید. در دنیای سیاسی ناپایدار که در حال حاضر با آن روبرو هستیم ، جنگ به طور فزاینده ای بصورت آنلاین رخ می دهد.
چگونه اطمینان حاصل کنیم که فرودگاه ها و برج های مراقبت ما آماده دفاع از خود در برابر هکرهای احتمالی هستند؟
اعتقاد ما این است که تهدید ناشی از حملات سایبری در حال افزایش بوده و زمان آن فرا رسیده است که فرودگاه و صنعت حمل و نقل هوایی دست به کار شده و اقدامات لازم جهت حفظ امنیت را انجام دهد، چرا که تهدیدات سایبری به یک نیروی قابل توجه در جهان دیجیتال تبدیل شده است.
اگر فکر می کنید گرم شدن کره زمین یک پدیده بسیار مهم بوده که می تواند آینده نسل بشر را در طول نیم قرن آینده تحت تاثیر قرار دهد، پس موافق خواهید بود که حمل و نقل هوایی و صنعت فرودگاهی باید در صورت افزایش تقاضا و حجم مسافر، از توسعه تکنولوژی رباتیک و هوش مصنوعی بهره برده تا بتواند انتشار آلودگی های مخرب محیط زیست را تا حدی کاهش دهد. چندین فرودگاه پیشرو در اروپا ، که به وسیله مقررات سخت مدیریت می شوند، آثار زیست محیطی فرودگاه ها را مسئولانه اداره کرده و تاثیر انتشار آلودگی های اجتناب ناپذیر را نیز کاهش داده است.
به نظر می رسد زمزمه این واژگان در همه جا وجود دارد، اما منظور آن ها واقعا چیست؟
در حقیقت، طرف های ذیربط (فرودگاه ها و خطوط هوایی به طور عمده) که اطلاعات مسافران را پردازش می کنند، اکنون توانایی جمع آوری اطلاعات مسافر را به صورت گسترده دارند. از این چشم انداز نترسید، البته تا زمانی که داده ها با مسئولیت و ایمن اداره شوند، به نفع مسافر، فرودگاه و شرکت هواپیمایی خواهد بود. با استفاده از این اطلاعات، اگر به طور هوشمندانه تحلیل شوند، فرودگاه یا شرکت های هواپیمایی می توانند مطابق با نیاز افراد خدمات ارائه دهند.
جمع آوری داده ها، تجزیه و تحلیل و شخصی سازی آن تنها یک نمونه از پتاسیل داده در صنعت فرودگاهی و حمل و نقل هوایی است. پیش بینی آب و هوا ، تجزیه و تحلیل صف، حتی درک اینکه در کدام نقطه و در چه ساعتی نیاز به تاکسی های بیشتر است، می تواند به بهبود کارآیی عملیاتی و بالا بردن کیفیت خدمات کمک کند. آینده باهوش است و آینده پیرامون ما با درس های آموخته شده از گذشته ساخته خواهد شد. داده های عظیم ۲۰ سال آینده را بدون شک در حمل و نقل هوایی تعریف خواهد کرد.
با وجود ترس از ممنوعیت اخیر دستگاههای الکترونیکی توسط دولت انگلیس و ایالات متحده ، انتظار داریم خدمات حین پرواز در طی دو دهه آینده پیشرفت چشمگیری در فناوری داشته باشند. مسافرین اکنون انتظار دسترسی فوری به خدمات بی حد و مرز و انتخاب سرگرمی را دارند. در حال حاضر بیشتر مسافرین انتظار Wi-fi از خطوط هوایی دارند و بیشتر شرکتهای هواپیمایی نیز در حال تجهیز خود هستند.
علاوه بر این، ما قبلا هواپیمایی رویال برونئی را مشاهده کردهایم که به پخش جدیدترین برنامههای تلویزیون و موسیقی بر روی دستگاههای تلفن همراه در Airbus A320 تجهیز شده بود.
واقعیت افزوده نیز میتواند کیفیت خدمات هوایی را نیز ارتقا دهد. با استفاده از AR، تغییرات ظریف در احساسات مسافرین حتی بدون نیاز به بیان توسط خدمه پرواز قابل تشخیص خواهد بود، و این امکان به خدمه پرواز داده میشود که خدمات خود را متناسب با نیاز مسافرین ارائه دهند . به عنوان مثال، ارائه کمک پزشکی به مسافری که به دلیل نگرانی شخصی خود قادر به صحبت کردن نیست. همچنین با استفاده از تجهیزات VR، مسافران می توانند ساعتها در دنیای مجازی سرگرم شوند.
انتهای پیام/
بنده ۱۵ آذر سال ۹۸ به عنوان امام جمعه رفسنجان معرفی شدم و بنا را بر این گذاشتم که سه سال بیشتر نمانم؛ لذا چند ماه قبل از پایان دوره سه ساله در ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ استعفا دادم. از طریق روال اداری استعفای خود را به کرمان دادم و کرمان حاضر به ارسال استعفای من به تهران نشد لذا در سمیناری که در تهران برگزار شده بود استعفایم را تقدیم آقای حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کردم.
به گفته معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، والدین کودکانی که شش سال آن ها تمام و کار سنجششان انجام شده، می توانند از ۱۹ اردیبهشت برای ثبت نام فرزندشان در کلاس اول اقدام کنند.
کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان گفت: امروز در نیمه غربی، شمال و برخی از مناطق جنوب استان وزش باد نسبتا شدید پیش بینی می شود.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: با توجه به اقدامات و برنامه ریزی های صورت گرفته و با همکاری مشترکان صنعت برق امسال خاموشی نخواهیم نداشت.
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال نظر