عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا پیش بینی کرد؛

اوج کرونا احتمالا در بهمن ماه

عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا گفت: کرونا طی سه سال گذشته ثابت کرده است که نمی توان پیش بینی دقیقی از آن داشت اما با نگاه به روند بیماری در سایر کشورها، تصور می کنم این موج بیماری طی هشت هفته فروکش کند.

به گزارش صدای زرند، دکتر حمید عمادی افزود: در واقع، اگر اکنون در هفته های ابتدایی آغاز موج هشتم باشیم، احتمالا تا اواسط اسفندماه موج به اتمام برسد و با این محاسبات احتمالا اوج یا پیک بیماری در بهمن ماه خواهد بود. البته این یک پیش بینی ۱۰۰ درصدی نیست؛ چرا که کرونا می تواند با غافلگیری هم پیش برود.

وی همچنین اظهار کرد: در حال حاضر، بیماران دو دسته هستند؛ دستۀ اول جوانانی که بدون سابقۀ بیماری زمینه ای به کرونا مبتلا شدند که با سردرد، گلودرد، آبریزش بینی و یا علائم گوارشی مراجعه می کنند. البته این علائم مشابه سایر ویروس های تنفسی نظیر سرماخوردگی، آنفلوآنزا و… است که به آن ها توصیه می کنیم چند روزی در خانه بمانند و استراحت کنند. نکته مهم این است که این دسته از مبتلایان جوان، حتما طی مدتی که علامت دارند باید در خانه بمانند و از خود مراقبت کنند تا بهبود یابند و با بهانۀ اینکه تنها سرماخوردگی دارند به دید و بازدید افراد مسن و سالمندان نروند.

وی ادامه داد: دستۀ دوم مراجعان، افراد مسن، بیماران زمینه ای و افرادی با ضعف سیستم ایمنی هستند که به کرونا مبتلا می شوند و مانند زمانی که کرونا شدت زیادی داشت، درگیری ریوی پیدا می کنند که شاید حتی لازم باشد در بیمارستان بستری شوند.

عمادی با تاکید بر اینکه در حال حاضر عمدۀ بیمارانی که بستری می شوند افراد دارای بیماری های زمینه ای هستند، بیان کرد: این افراد معمولا به واسطه بچه ها و نوه های خود که احتمالا آن ها نوع خفیف بیماری را گرفته اند، به کرونا مبتلا می شوند. معمولا مرگ ومیر ناشی از کرونا هم در این گروه از بیماران رخ می دهد.

وی ۲۴ دی ماه دربارۀ تاثیر تزریق واکسن بر سویه های bq۱ و xbb، توضیح داد: در ساختار این سویه ها تفاوت های چشمگیری پدید آمده است؛ به گونه ای که برخی صاحب نظران اعلام می کنند این سویه ها دیگر sars covid_۲ نیستند و به sars covid_۳ تبدیل شده اند. طبیعتا تغییر ویروس تا این اندازه ممکن است سبب شود واکسنی که قبلا ساخته شده، در مقابل این ها پوشش پیشگیری خیلی بالایی نداشته باشد، اما این به معنای عدم کارایی واکسن ها نیست.

وی بیان کرد: فرض کنید یک دزد با اسلحه گرم به خانه شما آمده است و شما می خواهید از خود دفاع کنید؛ هرچند که شاید در دست داشتن یک چوب به تنهایی در مقابل تفنگ کفایت نکند اما حداقل شما از تنها سلاح دفاعی موجود خود استفاده کرده اید. سلاح فعلی نه تنها در ایران بلکه در جهان همین واکسن ها هستند و تزریق این واکسن ها سطح ایمنی افراد را افزایش داده و جلوی مرگ و میر را می گیرد.

انتهای پیام/