عضو کمیته علمی مقابله با کرونا مطرح کرد؛

افزایش شیوع کرونا نسبت به دو هفته قبل

عضو کمیته علمی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه در حال حاضر برخی کشورها مدام در حال هشدار دادن درخصوص وضعیت کرونا هستند، گفت: این نشان می دهد که زیرسویه های xbb و bq۱ در حال افزایش است و به دنبال این افزایش شیوع، طبیعی است که تعداد موارد بستری و به دنبال آن مرگ ومیر افزایش یابد.

به گزارش صدای زرند، احمد طباطبایی افزود: قبلا که ابتلا به سایر سویه های کرونا وجود داشت، ادعا می شد هر فرد مبتلا می تواند تا سه نفر را مبتلا کند اما اکنون در مورد اومیکرون و این زیرسویه های جدید ادعا بر این است که هر فرد مبتلا می تواند ۱۵ تا ۱۶ نفر را به کرونا مبتلا کند و این افزایش شیوع، طبیعتا تعداد موارد بستری و مرگ ومیر را افزایش می دهد.

وی ۱۸ دی ماه با اشاره به اینکه با استناد به آمار می توان گفت نسبت به دو هفته قبل شیوع بیماری افزایش یافته است، اضافه کرد: تاکنون همۀ موج های بیماری به شکل یکسان عمل نکردند به شکلی که دیدیم موج پنجم با سویۀ دلتا بیماری زایی، ابتلا و مرگ ومیر شدیدی ایجاد کرد. شدت موج ها علاوه بر آن که به ماهیت و قدرت آن سویه از ویروس مرتبط است به میزان رعایت افراد هم وابسته است.

طباطبایی افزود: خوشبختانه ما به علت وسعت واکسیناسیون در کشورمان دیگر موارد افزایش ابتلا مشابه آنچه که با سویۀ دلتا تجربه کردیم را شاهد نیستیم. در حال حاضر با توجه به فعالیت مدارس، ایجاد احساس امنیت در مردم، کاهش سطح رعایت پروتکل های بهداشتی و… شیوع بیماری افزایش یافته است.

وی با اشاره به افزایش قدرت سرایت بیماری به ویژه در کودکان، بیان کرد: علت این افزایش کلی شیوع در کودکان شاید این باشد که در طول دو سال ابتدایی شیوع کرونا کودکان بیش از سایر افراد در خانه بودند و از کرونا و سایر ویروس های تنفسی دور بودند که این سبب شد ایمنی متقاطع را به دست نیاوردند اما خوشبختانه شدت بیماری در کودکان کمتر است.

تزریق واکسن را فراموش نکنید

عضو کمیته علمی مقابله با کرونا دربارۀ تزریق دوزهای یادآور واکسن کرونا و اثرگذاری واکسن بر سویه های جدید xbb و bq۱، بیان کرد: واکسن در پیشگیری از بیماری تاثیرگذار است ولی ادعایی مشابه آنچه که چین اعلام کرد که کرونای صفر خواهند داشت، در هیچ جایی محقق نخواهد شد. در کشور ما هم همین گونه بود که افرادی هم داشتیم که حتی چهار دوز واکسن زده بودند، اما همچنان به اومیکرون مبتلا می شدند ولی این به معنای عدم کارایی واکسن نیست. ممکن است که ما واکسن اختصاصی برای xbb و bq۱ نداشته باشیم اما واکسن هایی که بر اساس سایر زیرسویه ها ساخته شده بود می توانند از بروز عوارض شدید، بستری شدن در آی سی یو و مرگ ومیر جلوگیری کند.

وی تاکید کرد: بر این اساس تاکید می کنیم حتما افرادی که طبق اعلام وزارت بهداشت واجد دریافت دوز یادآور واکسن کرونا هستند سریعا برای تزریق واکسن اقدام کنند. مردم باید بدانند دیگر نوع واکسن تزریقی فرقی ندارد، واکسن به تعداد کافی در مراکز واکسیناسیون وجود دارد.

برای دریافت دارو اصرار نکنید

عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا، ادامه داد: متاسفانه برخی به دلیل واهمه از بیماری به مراکز درمانی مراجعه می کنند و اصرار به دریافت داروی ضد کرونای رمدسیویر دارند که این دارو باید در مرکز درمانی و زیر نظر کادر درمان تزریق شود. مردم باید به دنبال این باشند که استفاده نابه جا از دارو را کنار بگذارند. متاسفانه استفاده از آزیترومایسین (نوعی آنتی بیوتیک) به عنوان داروی کرونا در بین برخی مردم رایج شده است؛ به شکلی که قبل از مراجعه به پزشک اقدام به مصرف این دارو می کنند؛ در حالی که آزیترومایسین تنها در صورتی که برخی عوارض عفونی ایجاد شده باشد، تجویز می شود. تزریق سرم و سفازولین نیز برای درمان کرونا جایگاهی ندارد. همچنین اصرار به انجام سی تی اسکن کار اضافه است و باید نهی شود.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از ماسک، عدم حضور در مجامع شلوغ و حفظ فاصله گذاری فیزیکی، اظهار کرد: متاسفانه برخی افراد حتی با وجود ابتلا به بیماری از منزل خارج می شوند اما باید بنا را بر این گذاشت که فرد مبتلا تا پنج روز در خانه استراحت کند و به شرط علامت نداشتن از خانه خارج شود تا این اقدامات به تدریج باعث قطع زنجیره انتقال بیماری شود.

انتهای پیام/