سخنگوی وزارت بهداشت مطرح کرد

احتمال وقوع موج هشتم کرونا با زیرسویۀ جدید اومیکرون

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه وزارت بهداشت موارد بیماری و شرایط کلی استان ها و بیمارستان ها را تحت رصد داشته و آمادگی مقابله با هرگونه موج احتمالی کرونا را دارد، گفت: در این زمینه، دستورالعمل های لازم به دانشگاه های سراسر کشور ابلاغ و اقدامات مقتضی برای مقابله با موج احتمالی، مورد تاکید قرار گرفته است.

به گزارش صدای زرند، پدرام پاک آیین افزود: چنانچه زیرسویۀ bq.1 در ایران شناسایی شود، به احتمال قوی شاهد موج هشتم کرونا در کشور خواهیم بود؛ هر چند ممکن است رفتار این زیرسویه، شدید یا عینا مشابه رفتاری که در سایر نقاط دنیا داشته، نباشد.

وی یکی از دلایلی که ورود موج کرونا به ایرانرا تقویت می کند، سفرهای اتباع ایرانی مقیم غرب کرۀ زمین همزمان با سال نو میلادی به کشور دانست و گفت: تحقیقاتی که دربارۀ بار بیماری ها در جهان شده، آمادگی برای ورود زیرسویۀ جدید اومیکرون به کشور را توصیه می کند.

دستیار رسانه ای وزیر بهداشت بیان کرد: در حال حاضر دو زیر سویۀ ba.5 و bq.1 با قابلیت انتقال بالایی که دارند، مسئول موارد ابتلا در بیش از ۷۰ درصد مبتلایان در آمریکا هستند؛ این زیرسویه ها علائم خفیفی شبیه سرماخوردگی ایجاد می کنند که مشابه سایر علائمی است که در زیرسویه های مختلف اومیکرون نیز دیده شده است.

پاک آیین خاطرنشان کرد: در ایران مراجعین سرپایی بیمارستانی کووید۱۹ در هفتۀ اخیر نسبت به هفتۀ قبل تقریبا ۹ درصد و مراجعین بستری در هفتۀ اخیر نسبت به هفتۀ قبل، تقریبا ۶.۶ درصد کاهش یافته است.

انتهای پیام/