چه خبر از مقصران احتمالی خسارات سنگین سیل رفسنجان؟

سیل سهمگین تابستان امسال و خسارت های قابل توجه آن در رفسنجان همان زمان، فضای رسانه ای و مدیریتی استان و شهرستان را آنقدر تحت تاثیر قرار داده که قرار بود مقصران احتمالی اینهمه خسارت و وضعیت ترک فعل ها نیز مشخص و اعلام شوند.

به گزارش صدای زرند، همان زمان بود که مسئولان عالی استان وعده داده بودند همه ظرفیت ها را به کار می گیرند تا مقصرانی که سبب ساز وضعیت جاری شدن این میزان سیل و نیز حجم بالای خسارت ها باشد مشخص و برخورد لازم نیز با آنان انجام شود؛ حالا بعد از چندماه اما وقتی موضوع را پیگیری می کنیم هنوز نه خبری از مشخص شدن مقصر است و نه برخوردها. شاه کلید پاسخ متولیان محلی هم این است که سیل مقصری نداشته است و البته احتمال دارد منظور این افراد مدیران فعلی باشد زیرا مسئولان استان همچنان می گویند بررسی ها جریان دارد و درصورتی که مقصری در هر زمان( هر فردی در هر مسئولیتی در هر زمان) داشته باشد، به طور حتم برخورد لازم صورت می گیرد.

واقعیت اینکه پس از گذشت حدود پنج ماه از وقوع سیل مخرب در شهرستان رفسنجان و وارد آمدن زیان های مالی و جانی به این منطقه و حتا درخواست برای تشکیل کمیته حقیقت یاب به منظور بررسی علل و عوامل به وجود آمدن این رخداد، هنوز هیچ خبری از نتیجه نهایی بررسی ها منتشر نشده است.

سیل اوایل مرداد امسال با بروز پدیده جوی مونسون قسمت هایی از استان کرمان را درگیر کرد و در این میان، سیل در شهرستان رفسنجان، زادگاه استاندار کرمان با غافلگیری و شگفتی نیز همراه بود که خسارت های نسبتا سنگینی به برخی مناطق شهری و روستایی این شهرستان وارد آورد.

همین موضوع شائبه برخی قصور و اقدامات اشتباه را در اذهان بیشتر رقم زد به طوری که برخی، همان زمان حتا علیه شهردار کنونی برخی جریان سازی ها را رقم زدند و کار آنقدر بالا گرفت که حامیان شهردار نیز گفتند این دسته از منتقدان به علت مسائل سیاسی این فضاسازی را شکل داده اند و آنجا بود که شهردار رفسنجان در نامه ای خطاب به دستگاه قضا خواهان تشکیل کمیته حقیقت یاب شد.

اجازه ساخت و ساز در مسیر رودخانه در دل شهر، صدور مجوز ساخت شهرک از چند دهه قبل و برخی ترک فعل ها در جریان مقابله با سیلاب احتمالی از جمله مواردی بود که بعد از بروز سیل همواره به آن استناد می شود اما باید منتظر ماند و نتیجه برررسی های علمی و کارشناسانه را دید.

شهرستان رفسنجان گرچه در دهه های گذشته با کم بارشی و کاهش نزولات جوی دست و پنجه نرم کرده اما سابقه وقوع سیلاب های مهیب در سال های دور آن در منطقه هنوز در اذهان افراد کهنسال باقیست و این نشان دهنده سیل خیز بودن این شهرستان است که تکرار آن در سال های آینده نیز قطعی خواهد بود و ضرورت تصمیم گیری ها و اقدامات منطبق با این شرایط و پرهیز از سهل انگاری ها را نمایان می کند.

بارندگی مداوم طی سه روز و ورود آب و سیلاب به داخل شهر در مرداد ماه امسال باعث شد تا کنترل اوضاع از دست مسئولان در رفسنجان خارج شود و بخش های قابل توجهی از معابر و مناطق مسکونی شهر و روستاهای اطراف زیر آب برود به طوری که حجم خسارات به اندازه ای بود که وزیر کشور را برای بازدید میدانی به این شهرستان کشاند.

بارندگی شدید و روان شدن سیلاب با وجود قرار داشتن سه رودخانه در داخل رفسنجان منجر به ورود سیل عظیم به برخی مناطق داخلی شهر و روستاها، باغ ها و نیز زمین های کشاورزی رفسنجان شد به طوری که شهروندان مناطقی از رفسنجان تخلیه و در نقاط پیش بینی شده اسکان یافتند.

در جریان سیل رفسنجان سه نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم جان باختند و سرپرست فرمانداری رفسنجان از خسارت ۴۴ هزار میلیارد ریالی سیل به بخش های مختلف کشاورزی، زیرساخت های آب، برق، گاز، منازل مسکونی و دیگر بخش های این شهرستان خبر داد.

بیشترین خسارت ها به روستای کوثرریز وارد شد که تعداد خانه های زیادی در آن روستا تخریب شد.

169825360

سرپرست فرمانداری رفسنجان از خسارت ۴۴ هزار میلیارد ریالی سیل به بخش های مختلف کشاورزی، زیرساخت های آب، برق، گاز، منازل مسکونی و دیگر بخش های این شهرستان خبر داد.

نتایج بررسی ها به مردم اطلاع رسانی می شود

همان زمان و در اوج سیل معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان در جلسه ستاد بحران شهرستان رفسنجان از استقرار یک تیم در سپاه پاسداران رفسنجان به منظور پیگیری علّت جریان این میزان سیل به درون شهر خبر داد و گفت: این تیم از پهناهای رودخانه ها نیز تصویربرداری هوایی خواهد کرد تا پس از جمع آوری مستندات دلیل ورود سیل به شهر مشخص شود.

رحمان جلالی با بیان اینکه باید مشخص شود دلیل این همه خرابی چیست افزود: چند تیم میدانی نیز در حوزه های رودخانه ها و ورودی های آب به شهرستان مستقر شدند تا با یک کار کارشناسی، کار تحلیلی دقیقی تهیه کنند و نتایج این کار از طریق ستاد بحران شهرستان به اطلاع مردم خواهد رسید.

درخواست شهردار برای تشکیل کمیته حقیقت یاب

درست همان زمان که برخی طیف های سیاسی و نیز رسانه ها شهرداری را عامل وضعیت کنونی میزان خسارت های بالا معرفی می کردند، شهردار رفسنجان نیز همان زمان با اشاره به سئوالات شهروندان رفسنجان، اشاعه برخی شایعات و ایجاد تردیدها مبنی بر چرایی آب گرفتگی گسترده معابر در شهر از دادستانی خواست کمیته حقیقت یاب با حضور و محوریت دانشگاه تشکیل شود تا دلایل مشکلات اخیر سیل مورد بررسی قرار گیرد.

مجید کهنوجی در نامه ای خطاب به دادستان نوشت: نظر به سئوالات مکرر شهروندان رفسنجان، اشاعه برخی شایعات و ایجاد تردیدها مبنی بر چرایی آب گرفتگی معابر در شهرستان کمیته ای حقیقت یاب با حضور کارشناسان محقق و نخبگان دانشگاه تشکیل شود تا ضمن همکاری تمامی دستگاه های مسئول در بحران اخیر سیل رفسنجان به مساله از وجوه مختلف رسیدگی کنند.

شهردار رفسنجان در درخواستش از دادستان آورده بود: احتمال وقوع چنین بحران هایی در سال های آتی، ضروری می نماید تا قصور دستگاه های مختلف چه پیش از وقوع سیل چه پس از وقوع بحران مشخص شود و در این راستا شهرداری رفسنجان آمادگی خود را برای همکاری تمام و کمال اعلام می دارد.

شهردار و حامیانش معتقدند اگر در زمینه مسائل شهری نیز اتفاقی رخ داده باشد مربوط به این دوره از مدیریت شهری نبوده و نیست.

حجت الاسلام حسین جلالی نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به حجم بالای آبگرفتگی در نقاط مختلف شمال استان بویژه رفسنجان گفت: باید دید منشا ورود این حجم آب به شهر از کجا بوده که بیشتر نقاط شهر را غرق در آب کرده است.

اما حال با گذشت چند ماه از سیلاب رفسنجان و نزدیک شدن به آغاز فصل بارش های زمستانی، مشخص شدن علل و عوامل این رخداد و پیامدهای ناشی از آن، می تواند هم به وعده مسئولان برای معرفی مقصران احتمالی جامه عمل بپوشاند و هم تصمیم گیران و برنامه ریزان را در اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقایع مشابه کمک کند؛ ضمن اینکه برخورد با افرادی که در هر جایی و هر زمانی مسئولیت داشتند اما به وظیفه خود بخوبی عمل نکرده اند نیز می تواند بازدارنده باشد.

169838367

ارجاع پرونده سیل رفسنجان به استانداری

به دنبال پیگیری ها در زمینه نتایج بررسی ها، دادستان رفسنجان با اشاره به رسیدگی به موضوع سیل در دستگاه قضایی گفت: در همین زمینه گزارش های اقدامات انجام شده و مشکلات و نواقص، در قالب یک پرونده تهیه شده که به قسمت نظارت و بازرسی استانداری ارجاع شده است و موضوع در دست بررسی قرار دارد.

ایمان شهسواری با بیان اینکه در جریان سیل رفسنجان دستگاه و ارگان مشخصی را نمی توان نام برد افزود: باید منتظر مشخص شدن نتیجه گزارش اقدامات و علل سیل در این شهرستان ماند تا تصمیم های بعدی گرفته شود.

وی با اشاره به قصور و ترک فعل دستگاه ها در جریان سیل رفسنجان تصریح کرد: اقداماتی که برای جلوگیری از سیل باید انجام می شد، مربوط به زمان حال نیست، بلکه دهه ها قبل پیشگیری ها باید انجام می شد و از مسئولان فعلی کسی را نمی توان متهم کرد.

ماجرای تعیین تکلیف ۲ بنا در مسیر رودخانه داخل شهر

دادستان رفسنجان در عین حال اظهارداشت: درباره تخلفات ساخت و ساز و ساماندهی پل ها و بستر رودخانه، دادستانی ورود کرده و رفع تصرف شده است؛ همچنین درباره بناهایی مانند ساختمان بیمه سلامت و یک باب مسجد که در محدوده حریم رودخانه ساخته شده است، امکان تخریب آنها به دلایلی وجود ندارد و شهرداری ، این اماکن را با ساختن دیواره تقویت و ساماندهی می کند.

169834027

در بحث سیل رفسنجان به صورتی که اتفاق افتاده است، نمی توان دستگاه خاصی را به عنوان مقصر معرفی کرد، زیرا عوامل متعددی در طی سال های گذشته باعث بروز سیلاب در این شهرستان شده اند.

دستگاه خاصی مقصر سیل رفسنجان نیست

معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری رفسنجان نیز در این زمینه می گوید: برای سیل رفسنجان هیات حقیقت یاب تشکیل نشده و تعدادی از کارشناسان و صاحبنظران دانشگاهی در حوزه آبخیزداری بررسی و نقطه نظراتشان را بیان کردند، اما هنوز جمع بندی نهایی تهیه نشده است.

علی آرمان افزود: طبق نظرات کارشناسی حجم آب ورودی به شهر بسیار زیاد و غیرعادی بود و بارندگی ها در رفسنجان که منجر به وقوع سیلاب شد، در مسیر هیچکدام از رودخانه های داخل شهر نبود و اگر حجم بارندگی بالا نبود، سیلاب قبل از رسیدن به شهر و مناطق مسکونی پخش می شد.

وی با اشاره به انتشار برخی اخبار درباره تغییر مسیر آب و وارد نشدن سیلاب به معبر رودخانه های داخل شهر تصریح کرد: چنین مساله ای در سیل رفسنجان اتفاق نیافتاده است و در حقیقت بارندگی در نقاطی اتفاق افتاد که آب اصلا در مسیر رودخانه قرار نگرفت.

معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری رفسنجان تاکید کرد: مسیل ها و محل پخش سیلاب در این شهرستان به هیچ وجه ظرفیت حجم بارندگی ها را نداشت، اما وضعیت جغرافیایی شهر رفسنجان طوری است که آب به سمت رودخانه ها هدایت نمی شود و بیشتر به داخل شهر روان می شود.

وی ادامه داد: در بحث سیل رفسنجان به صورتی که اتفاق افتاده است، نمی توان دستگاه خاصی را به عنوان مقصر معرفی کرد، زیرا عوامل متعددی طی سال های گذشته باعث بروز سیلاب در این شهرستان شده اند.

آرمان اظهارداشت: پیشنهادهای دستگاه ها برای پیشگیری از تکرار سیل و به کارگیری راهکارها حتما جمع بندی خواهد شد و هم اکنون مشاور طرح برای ساماندهی مسیر سیلاب و رودخانه نیز انتخاب شده است.

وی افزود: مطالعات میزان نیاز آبخیزداری در رفسنجان محاسبه، تهیه و ابلاغ شده است تا بر اساس آن نیاز آب رودخانه ها و مسیل ها تامین و عملیات ساماندهی و تعریض این مکان ها نیز انجام شود.

معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری رفسنجان بیان کرد: مصوبه کمک به خسارت دیدگان سیل رفسنجان در ماه جاری تایید شده اما هنوز میزان و جزئیات آن ابلاغ نشده است.

معاون استاندار: کوتاهی افراد قابل پیگیری است

اما معاون امور عمرانی استانداری کرمان در این زمینه با قاطعیت از اینکه کوتاهی افراد قابل پیگیری است می گوید و تاکید می کند: بازدیدهایی توسط بازرسی استانداری از مناطقی که تابستان در رفسنجان درگیر سیلاب شده بودند، انجام شده است؛ همچنین موارد و مشکلات از نزدیک مشاهده شد و گزارشی در دست تهیه است.

سید مصطفی آیت اللهی موسوی افزود: در نشستی که در رفسنجان با مسئولان این شهرستان داشتیم بر اساس گزارش ها نواقص و مشکلاتی که باعث بروز خسارت شده بود را دسته بندی کردیم تا دستگاه هایی که در این زمینه مسئولیت دارند را پای کار بیاوریم.

وی اظهار داشت: در نظر داریم طرح جامعی برای کنترل و هدایت سیلاب تهیه شود و دستگاه هایی مانند راهداری و شرکت مس نسبت به رفع نواقص و مشکلات اقدام کنند.

معاون امور عمرانی استانداری کرمان همچنین درباره اظهارات برخی مسئولان محلی برای امکان ناپذیر بودن تعیین مقصر تاکید کرد: اگر کوتاهی افراد یا دستگاهی، حتی در سال های گذشته، سبب ساز بروز و خسارت سیل شده باشد، حتما دادستانی ورود پیدا می کند و در صورت اثبات حکم صادر می شود.

وی ادامه داد: هدف ما غیر از مشخص شدن علل و عوامل حادثه سیل و قصورهای انجام شده، این است که با اقداماتی که انجام می شود، دیگر شاهد رخداد چنین اتفاقاتی نیز نباشیم.

هرچند مسئولان شهرداری رفسنجان در مواجهه با انتقادهای پرشمار، خود خواستار تشکیل کمیته حقیقت یاب برای مشخص شدن چرایی وقوع سیل در این شهرستان شده بودند، اما درباره این موضوع پاسخی ندادند و از مصاحبه امتناع کردند.

سیل تابستان شهرستان رفسنجان غافلگیری بزرگی بود که محاسبات را بر هم زد و بهت و خسارت مردم و مسئولان را به همراه داشت؛ لذا ریشه یابی علل وقوع سیلاب و خسارات نسبتا سنگین آن برای انجام اقدامات پیشگیرانه و اصلاح زیرساخت ها ضروری به نظر می رسد و انتظار می رود که گزارش جامعی از این رخداد به همراه معرفی مقصران احتمالی آن چه در گذشته و چه در زمان کنونی برای تنویر افکار عمومی منتشر شود.

رفسنجان در ۱۰۰ کیلومتری شمال غرب مرکز استان کرمان قرار دارد.

انتهای پیام/