به مناسبت گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی

تاریخچه کتابخانه عمومی شهدای خانوک زرند

تاریخ کتابخانه بخش اساسی از تاریخ پیشرفت معنوی و تمدن است . ردپای کتابخانه ها ، در گذرگاه های پیچاپیچ تمدن از عهد باستان تا عصر حاضر ، کمابیش به جا مانده است.

صدای زرند – محمدحسین جمالی‌زاده: کتابخانه تنها نهاد اجتماعی شناخته شده ای است که زمینه کتابخوانی را فراهم و امر مطالعه را ترویج می دهد ، موجودیت آن خود به خود هدف نبوده ، بلکه هدف اصلی ، خدمت به اجتماع و به گواه تاریخ ، کتابخانه نیرومندترین پایگاه برای محفوظ ماندن ذخائر و سرمایه های معنوی جامعه است.

در سال ۱۳۲۷ به همت مرحوم حجه السلام حاج سید محمد باقر مهدوی خانوکی ، کتابخانه ی صدر خانوک با بیش از ۱۵۰ عنوان کتاب ، تاسیس و در صدد نشر علوم اسلامی در منطقه برآمد که منشا برکات و آثار خیر فراوانی شده است.

عمده فعالیت کتابخانه به دوران اوج گیری انقلاب اسلامی یعنی سال های ۱۳۵۶ الی ۱۳۵۷ برمی گردد که توسط عده ای از جوانان انقلابی آن روزگاران اداره میشد ، کتابخانه ی مذکور با مجموعه ای از کتب کودک و نوجوان در محل تکیه امام حسین (ع) دایر گردید و این روند تقریبا چندین سال ادامه داشت.

بعد از انقلاب نیز در سال ۱۳۶۰ ، کتابخانه تحت نظارت جهاد سازندگی وقت ، به نام شهید مطهری به فعالیت می پرداخت که متاسفانه بعد از چندین سال به حالت تعطیلی درآمد.

سرانجام در ۱۲ فروردین ۱۳۶۹ با درخواست عده ای از جوانان دور اندیش آن زمان و توجه ویژه مدیر کل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت به مناطق فرهنگی موجب شد ، بیست و پنجمین کتابخانه عمومی استان ، تحت عنوان کتابخانه عمومی شهدای خانوک با حمایت و همکاری هیئت امنای تکیه حضرت ابوالفضل (ع) راه اندازی شد و در سال ۱۳۷۲ زمینی از سوی خیرین منطقه به انجمن کتابخانه در محدوده خیابان انقلاب جهت ساخت مجتمع فرهنگی ، هنری و کتابخانه عمومی شهدای خانوک اهدا گردید که به حول قوه الهی ، با کمک افراد خیر و اعتبارات اداره کل ، ساختمان مذکور احداث و در اردیبهشت ماه ۱۳۷۸ با انتقال کتابخانه به محل جدید مورد بهره برداری قرار گرفت و تاکنون مورد استقبال اهالی منطقه و علاقمندان به کتاب قرار گرفته است.

در حال حاضر کتابخانه عمومی شهدای خانوک ، بالغ بر ۱۲ هزار جلد کتاب با عناوین و موضوعات مختلف را در خود جا داده ، بیش از ۵۰۰ عضو فعال دارد و همه روزه در حال ارائه خدمت به دوست داران کتاب می باشد.

امیدواریم علاقمندان فرهنگ ، هنر و دوستداران واقعی کتاب این مجموعه ی گران بها را یاری و از تمامی ظرفیت های موجود آن استفاده نمایند.

۲۴ آبان ماه ۱۴۰۱ _ همزمان با گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی

انتهای پیام/