رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان مطرح کرد

آنفلوآنزا در صدر بیماری های تنفسی کرمان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان این که سویۀ غالب بیماری های تنفسی در استان آنفلوآنزا است، گفت: تست های مثبت کرونا به حد بسیار پایین رسیده و تست کرونای یک درصد از کسانی که بستری هستند، مثبت می شود و اغلب بیماران، مبتلا به آنفلوآنزا هستند.

به گزارش صدای زرند، دکترمهدی احمدی نژاد با تاکید بر این که شرایط فعلی به گونه ای نیست بخواهیم مدارس را تعطیل کنیم، افزود: یکی از عواملی که باعث تقویت سیستم ایمنی بچه ها می شود همین ابتلاست. در دو سال اپیدمی کرونا و تعطیلی، سیستم ایمنی افراد ضعیف شده بود و به همین دلیل شاید یک انفجار ابتلایی در دانش آموزان داشتیم اما اکنون این قدر وضعیت بد نیست بخواهیم مدارس را تعطیل کنیم.

وی تاکید کرد: در پیک قبلی کرونا به دلیل سهل انگاری ها و فرض اینکه کرونا تمام شده، با پیک مواجه شدیم و اکنون این شرایط را داریم و عدم استفاده از ماسک و رعایت فاصله، می تواند زمینه ساز بروز بیماری های مختلف ازجمله آنفلوآنزا باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان شامگاه هفتم آبان ماه در گفت وگویی دربارۀ آخرین وضعیت بیماری های کرونا و آنفلوآنزا اظهار کرد: پیک کرونا را علیرغم همۀ مشکلات، با کمترین تلفات پشت سر گذاشتیم و در حال حاضر هشت شهر استان کرمان در وضعیت آبی، ۱۴ شهر در وضعیت زرد و یک شهر نارنجی در استان داریم اما نباید فکر کنیم کرونا تمام شده زیرا کرونا همیشه وجود دارد.

وی ادامه داد: ویروس آنفلوآنزا امسال خیلی از کشورهای دنیا را زودتر از موعد غافلگیر کرد و اکنون کل کشور ما و بسیاری از کشورها با این بیماری دست به گریبان هستند، اما خیلی جای نگرانی نیست و مستلزم این است مردم رعایت کرده و پیشگیری را مدنظر قرار بدهند.

احمدی نژاد افزود: علائم بالینی کرونا و آنفلوآنزا خیلی شبیه هستند و علائم اولیه ازجمله آبریزش بینی، بی حالی و خستگی مفرط مانند هم است و افتراق از هم سخت است اما همکاران ما از تعدادی بیماران نمونه گیری کردند و مشخص شد سویۀ غالب و تعداد زیادی آنفلوآنزا است.

در پیک کنونی آنفلوآنزا درگیری های شدید را نمی بینیم

وی دربارۀ واکسن آنفلوآنزا نیز گفت: کسانی که در معرض خطر هستند از جمله بیماران ریوی مزمن، قلبی، چاقی مفرط، خانم های باردار و افراد دارای نارسایی ارگانی و نقص سیستم ایمنی، حتما با نظر پزشک معالج واکسن بزنند و زمانی که واکسن را تزریق کردند زدن ماسک و فاصلۀ دو متر را رعایت کنند.

احمدی نژاد بیان کرد: واکسن های چهار ظرفیتی برای آنفلوآنزا مد نظر است و واکسن ایرانی داریم؛ ضمن این که فرد ممکن است با زدن واکسن علائم آنفلوآنزا را پیدا کند که می تواند استامینوفن ساده مصرف کند تا علائم رفع شود.

وی یادآور شد: آنفلوآنزا بیماری ویروسی است و در موارد خاص از داروهای ضدویروس استفاد می شود اما درمان معمول استراحت، مصرف حجم زیاد مایعات گرم و مصرف میوه و سبزیجات تازه است و اگر بیماری موجب عارضه شود، داروهای خاص برای عوارض تجویز می شود و در غیر این صورت همان موارد گفته شده، برای درمان آنفلوآنزا کافی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان اضافه کرد: در پیک کنونی آنفلوآنزا درگیری های شدید را نمی بینیم اما در بیمارانی که نارسایی قلبی یا بیماری تنفسی مزمن دارند و بیماران زمینه ای، بیماری به سمت خطرناک می رود و باید به پزشک مراجعه نمایند و عمدتا کسانی که بستری می شوند، در این طیف قرار دارند.

وی با تاکید بر لزوم خودداری از مصرف بی رویۀ دارو، افزود: باید این فرهنگ را جا بیندازیم تا کسی با هر تب، آنتی بیوتیک مصرف نکند و مقاومت به دارو ایجاد نکنیم چراکه مصرف خودسرانه موجب مقاومت به آنتی بیوتیک ها می شود و در زمان ابتلا به بیماری عفونی، دارو جواب نمی دهد و تاکید داریم مردم زیر نظر پزشک آنتی بیوتیک استفاده کنند.

احمدی نژاد در پایان توصیه کرد: مردم همکاری و رعایت کنند تا این موج آنفلوآنزا را نیز پشت سر بگذاریم.

انتهای پیام/