داستان تکراری افاغنه ساکن زرند

یک جوالدوز به مسئولین بزنید یک سوزن به…!

بر اساس آمار سال ۱۳۹۴ جمعیت افغانستانی‌های ساکن زرند ۱۹۷۰۰ نفر بوده است. هر چند به گفته‌ی برخی مسئولین بسیاری از این افراد بعد از ثبات حکومت مرکزی افغانستان به کشور خود بازگشتند، اما بر اساس آماری که قابل استناد است بعد از به قدرت رسیدن دوباره طالبان بر افغانستان ۲ میلیون نفر از افاغنه به ایران مهاجرت کردند و می‌توان احتمال داد که زرند یکی از محل‌های مهاجرت این اتباع بوده است!

صدای زرند – سرویس تحلیل: همچنین با توجه به اینکه شهرستان بافق اعلام کرده است اتباع بیگانه باید تا پایان شهریور ۱۴۰۱ این شهر را ترک کنند، احتمال افزایش جمعیت این هم‌زبانان در زرند که آمار تعداد آنها محرمانه است، دور از انتظار نیست.

شهرستان زرند از آنجا که یکی از شهرهای تعریف شده‌ی استان کرمان برای اسکان اتباع بیگانه است، هیچ اقدام قانونی برای جلوگیری و نیامدن این اتباع از طرف مسئولین شهرستان، نمی‌تواند اعمال شود!

با تمام انتقاداتی که علیه این میهمانان ناخوانده مطرح است، اما پاسخ دادن به سئوالات زیر شاید بتواند “تا حدودی” جغرافیای ذهنی افرادی که همیشه توپ این میهمان نوازی را در زمین مسئولین می‌اندازند،تغییر دهد!

آیا مسئولین که همیشه متهم هستند به اهمال‌کار در زمینه منع اسکان این افراد، قادر هستند هزینه آب، نان و دیگر مخارج بیش از ۲۰ هزار (به فرض مثال) افغانستانی ساکن شهرستان زرند را بدهند؟ یا شهروندانی که برای منافع مادی و “بیمه نکردن” کارگر ایرانی از کارگر افغانی استفاده می‌کنند در این قصه شریکند؟

مالکیت منازل کلنگی، که اکثر آن‌ها در اجاره افاغنه هستند، آیا با زرندزادگان هستند یا مسئولین زرند؟

به کارگیری کارگران فصلی افاغنه (میدانی) در کارهای ساختمان سازی و باغات پسته و… به دستور مقامات شهرستان است؟ یا به دلخواه شهروندان زرندی؟

پس قبل از هر انتقادی به مسئولین و متهم کردن آن‌ها، به این موضوع بیندیشیم که چه کسانی بستری بکر و مناسب برای زندگی خوب و همراه با درآمدزایی بالا این مهمانان ناگرامی را فزاهم کرده‌‌ است که آنها حاضر نیستند دل از شهرستان زرند بکنند!؟

انتهای پیام/