نطق میان دستور عفت شریعتی در مجلس

انعکاس مشکلات زرند و کوهبنان در خانه ملت

نماینده مردم زرند و کوهبنان در نشست علنی عصر امروز(سه شنبه، 8 شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با بیان اینکه بحران آب یکی از مهم ترین دغدغه های مردم و کشور است، گفت: این مهم در مناطقی که کشاورزی در آن نقش اساسی در رونق و تولید منطقه دارد دوچندان می نماید چنانچه امام صادق(ع) می فرمایند برای زمین پایداری جز آب نیست.

به گزارش صدای زرند، عفت شریعتی در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه چندی است دولت همت کرده تا با انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به درون کشور، بخشی از دغدغه ها را مرتفع کند، عنوان کرد: رئیس جمهور نیز شخصا وارد عمل شده که این مسأله امیدواری برای هرچه زودتر اجرایی شدن این اتفاق مهم را افزایش داده و مردم منطقه برای رسیدن آب لحظه شماری می کنند.

وی اضافه کرد: تحقق این ایده یک اصل فرا دستگاهی است تا پای کار آمدن وزارتخانه های مهم از جمله نیرو، جهاد کشاورزی، صمت، نفت، راه و معاونت برنامه ریزی و بودجه ریاست جمهوری و سایر نهادهای مرتبط علاوه بر ساماندهی ذخایر آب کشور و عدم فرصت سوزی در جمع آوری آب های سطحی و مخازن و منابع موجود طرحی مناسب جهت انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان با رعایت اولویت استان ها و مناطقی که با بیشترین کمبود آب مواجه هستند، ارائه و اجرا کند تا در کمترین زمان کشاورزی و امور صنعتی که در بسیاری مناطق رو به تهدید است رونق یابد.

شریعتی رونق اقتصادی و تولید در کشور را نیازمند راه های مواصلاتی امن به خصوص در زرند و کوهبنان دانست و افزود: امروز عزم جدی باید برای رونق تولید وجود داشته باشد و به فرموده رهبری معظم انقلاب که سال ها تأکید بر تولید و جوانب مختلف آن مانند رونق تولید، استفاده از محصول تولید داخل و مانع زدایی دارند باید تمام جوانب امر را سنجیده و اقدام عاجل کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: منطقه ای که راه های مواصلاتی استاندارد نداشته باشد متأسفانه با عدم میل و رغبت برای سرمایه گذاری و تولید روبرو می شود و شهرستان های زرند و کوهبنان که یکی از پرتعداد ترین مناطق صنعتی و معدنی کشور است سال ها از مشکل مسیرهای پرمخاطره رنج برده و باعث کاهش توسعه صنایع و عدم سرمایه گذاری در منطقه شده است.

وی خطاب به هیأت دولت گفت: یک جاده باریک که سال های دور فقط برای تردد چند عدد خودروی باریک طراحی شده بود امروز نمی تواند پاسخگوی صنایع بزرگ و معادن و رفت و آمد مردم در منطقه زرند و کوهبنان باشد. تعریض و بازسازی مسیر اصلی زرند-کوهبنان، زرند-بافت، زرند-رفسنجان و زرند-راور که نزدیک به یک دهه از آغاز پروژه آن می گذرد هنوز با مشکل اعتبارات روبرو است و این رقم هر سال با توجه به افزایش قیمت ها بیشتر می شود.

شریعتی در ادامه با بیان اینکه ۳۶ کیلومتر راه اصلی زرند و کوهبنان به منزله رگ حیاتی چندین معدن، چندین شغل و چند صد خانواده و امنیت و سلامت آنها قرار دارد، عنوان کرد: از رئیس جمهور تقاضا دارم با اقدامی انقلابی یک بار برای همیشه به تأمین اعتبار این پروژه عمل کرده و با همکاری سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه این امر مهم عملیاتی و اجرا شود.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمان ادامه داد: از دهه هشتاد که زلزله جان و مال و محصول مردم رنج کشیده منطقه را تحت تأثیر قرار داده در حالی که مردم در بازپرداخت وام های آن به خصوص سود بانک ها دچار مشکل هستند، خشکسالی از یک طرف و سیل و ویرانگری که با خود تخریب زمین های کشاورزی و قنات ها را در پی داشت، کمر این مردم مظلوم را خم کرده که از دولت تقاضا دارم نسبت به بخشودگی بخشی از معوقات وام های مردم خسارت دیده اقدامات لازم را بعد از بررسی صورت دهد.

وی افزود: از سال گذشته مجموعه وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص همکاری بسیار خوبی داشته و در صدد رفع مشکلات کشاورزان هستند که خود جای تقدیر دارد اما برای مجموع قضیه منتظر دستور ویژه ای هستیم تا این بار سنگین از دوش کشاورزان منطقه برداشته شود.

شریعتی با اشاره به مشکلات کارگران عنوان کرد: زنده نگاه داشتن انگیزه کار در کارگران مهم ترین رکن برای تولید موفق و پررونق است لذا از وزارت کار می خواهم هرچه سریع تر به مشکلات کارگران شرکت ذغال سنگ کرمان و احقاق حق این عزیزان توجه ویژه کند که خواسته های این قشر زحمتکش از جمله اجرای ضریب ۲ و تکمیل بیمه کارگران و رفع نقص آن به خصوص برای افراد حین خدمت که قبل از ۲۰ سال خدمت از دنیا می روند و تبدیل وضعیت ایثارگران و فراهم کردن شرایط اشتغال جوانان منطقه با انجام فرایند بازنشستگی کارگران مورد توجه قرار گیرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در همین مدت اخیر چند کارگر جان خود را در معدن از دست داده اند که به معنای داغدار شدن چندین خانواده و اندوه چند صد کارگر است که سال ها است برای تجهیز فنی و ایمنی تونل های معادن فریاد زده اما صدایشان به جایی نرسیده است. از جان به راحتی نمی توان گذشت. من به نمایندگی از نمایندگان مجلس به خانواده های داغدار این کارگران تسلیت عرض می کنم و امیدوارم با احقاق حق کارگران، امید در دل آنها بیشتر شود و با رفع موانع از زنجیره تولید اعم از مشکلات اعتباری و مشکلات کارگران مسیر را برای رسیدن به قله پررونق تولید منطقه همراه و هموار کنیم.

انتهای پیام/