یادداشتی پیرامون پرداخت حقوق معادن به زرند

آیا سهم ۲۳۰ میلیارد تومانی زرندیا پرداخت می‌شود؟

ارقام و اطلاعاتی که در این یادداشت آمده بر اساس منابع موثق می‌باشد و آنالیز و خروجی این ارقام در تحریریه صدای زرند صورت گرفته است و تحقق این رقم برای شهرستان زرند بی‌شک در گرو تلاش مسئولان انتخابی و انتصابی است و مضافا مطالبه‌ی عمومی شهروندان است!

صدای زرند-حسن‌ضیاءالدینی: به گفته مدیرکل صمت استان کرمان در بودجه سال جاری ۴۰ هزار میلیارد تومان سهم حقوق دولتی معادن مصوب شده است که سهم استان کرمان ۲۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است.

با توجه به اینکه ۶ درصد این میزان به شهرستان زرند اختصاص دارد سهم حقوق دولتی معادن زرند ۱،۵۳۶،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰تومان(۱،۵۳۶میلیارتومان) می‌باشد.

دولت ابراهیم رئیسی اراده کرده است تا تبصره ۶ ماده ۱۴ قانون معادن را اجرا کند – در این تبصره(الحاقی ۱۳۹۰/۸/۲۲) آمده است: دولت مکلف است پانزده درصد (۱۵%) از حقوق دولتی وصولی (گرفته شده معادن) را به اعتبارات همان استان اضافه نماید، ‌به طوری که “تمام اعتبار یاد شده جهت ایجاد زیرساخت و رفاه و توسعه شهرستان با اولویت بخشی که معدن در آن واقع شده، اختصاص یابد – موضوعی که در مجلس نیز تصویب شده است.

در صورت محقق شدن بازگشت ۱۵درصد از حقوق معادن به جغرافیای که این معادن در آنها واقع شده‌اند،باید شاهد بازگشت بیش از ۲۳۰میلیار تومان به شهرستان زرند باشیم.

با توجه به اینکه سهم استان کرمان از حقوق معادن ۶۴ درصد کشور است سهم ۱۵ درصدی استان از این تبصره ۳،۸۴۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰(۳،۸۴۰ میلیار تومان)است و با توجه به اینکه سهم شهرستان زرند از این رقم ۶ درصد است،در سال جاری امید است مبلغ ۲۳۰،۴۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان به شهرستان زرند اختصاص یابد.

ناگفته نماند مهدی حسینی‌نژاد مدیر کل صمت استان با استناد به تبصره ۵ ماده ۱۴ قانون معادن خاطرنشان کرده است:بهره برداران معادنی که در جهت بهره برداری بهینه و صیانت از ذخایر معدنی،ارتقاء بهروری،تحقیق و توسعه و اکتشاف و حفظ محیط زیست در معدن مربوطه اقدام نمایند،با تایید شورای عالی معادن از پرداخت حداکثر تا ۲۰ درصد حقوق دولتی معاف هستند.

انتهای پیام/