ستاد کرونا:

ارائۀ خدمات به واکسن نزده ها از ۱۵ مرداد ممنوع می شود

دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا گفت: براساس مصوبه ستاد کرونا تکلیف شده است که خدمات در بستر سامانۀ ایران من براساس دو دوز واکسن و دوز یادآور ارائه شود.

به گزارش صدای زرند، حسین قاسمی با بیان این که افرادی که شش ماه از تاریخ تزریق دوز دوم واکسن شان گذشته است حتما دوز یادآور را تزریق کنند، افزود: براساس مصوبۀ ستاد ملی کرونا که به تمام دستگاه ها ابلاغ شده است؛ ارائۀ خدمات از ۱۵ مردادماه در بستر سامانه بر مبنای تزریق دو دوز واکسن به اضافۀ دوز یادآور، برای افرادی که ۶ ماه از تزریق دوز دومشان گذشته، صورت می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: تمام خدماتی که در بستر سامانۀ ایران من ایجاد شده است، بر قاعدۀ این مبنا، از ۱۵ مرداد ماه اعمال می شود و اگر افرادی باشند که از تزریق دوز دوم شان شش ماه گذشته باشد و برای تزریق دوز یادآور اقدام نکرده باشند براساس این سامانه از ارائۀ خدمات به آن ها خودداری می شود.

با بیان اینکه بر اساس مصوبۀ ستاد کرونا تکلیف شده است که خدمات در بستر سامانۀ ایران من براساس دوز یادآور ارائه شود، گفت: بر اساس مصوبۀ ستاد ملی کرونا که به تمام دستگاه ها ابلاغ شده است؛ ارائۀ خدمات از ۱۵ مردادماه در بستر سامانه بر مبنای تزریق دو دوز واکسن به اضافۀ دز یادآور است.

وی ۲۵ تیرماه با توجه به افزایش موارد بیماری کرونا، بیان کرد: در شرایطی هستیم که بعد از چند هفته ای که بیماری در شرایط آرامی به سر می برد و شاهد مراجعات سرپایی کمتری بودیم و آمار بیماران بستری به حداقل رسیده و میزان موارد مرگ ومیر در برخی از روزها به صفر رسیده بود، مجددا شاهد افزایش مراجعات سرپایی هستیم و اغلب موارد نیز مبتلا به زیرسویه های اومیکرون هستند.

قاسمی یادآور شد: علت این موضوع نیز این است که رعایت پروتکل ها و دستورالعمل ها با توجه به اینکه به دلیل واکسیناسیون در شرایط آرامی بودیم کمتر شده بود و توجهی به این مسائل نمی شد.

وی ادامه داد: این در حالی است که باید به این نکته توجه کنیم که شرایط پاندمی کماکان در دنیا ادامه دارد و به قوت خود ساری و جاری است و اگرچه بحث واکسیناسیون در برخی از کشورها روند خوبی داشته است اما ما کماکان کشورهایی را داریم که درصد قابل توجهی از مردم آن ها واکسن تزریق نکرده اند. این ویروس هم در حال گردش است و هر چند وقت یک بار سویه های جدید آن نمایان می شود لذا ما باید در شرایط پاندمی به موضوعاتی که باعث می شود بیماری مشکلاتی را ایجاد کند توجه کنیم.

دبیر کمیته امنیتی انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه نباید اصول بهداشتی که مورد توجه است و کاهش بیماری را در پی دارد از یاد ببریم، اضافه کرد: شستن دست ها، استفاده از ماسک به ویژه در اماکن مسقف و تجمعات و… همچنین در کنار رعایت این پروتکل ها باید بحث واکسیناسیون را توجه کنیم و زنجیرۀ تزریق واکسن را تکمیل کنیم. این دو نکته در کنار دستورالعمل های بهداشتی که فعالیت کسب و کارها نیز در شرایط مدیریت بیماری کرونا ابلاغ شده است و بحث مدیریت هوشمند بیماری در بستر سامانه که در حال انجام است باید همواره مورد توجه ما باشد تا زمانی که براساس اعلام سازمان ها و مراجع رسمی از شرایط پاندمی خارج شده و شبیه آنفلوآنزا بخواهیم با کرونا مواجه شده و آن را مدیریت کنیم.

وی افزود: در دو سال و چند ماه گذشته که از شرایط شیوع بیماری می گذرد تجربه های ارزشمندی را به دست آورده ایم که در نهایت منجر به راه اندازی سامانۀ ایران من و بحث مدیریت هوشمند در بستر این سامانه شد. علاوه بر اینکه تمامی دستگاه هایی که خدمات دهنده یا خدمات گیرنده هستند اعم از دانشگاه ها، مدارس، اصناف، کارکنان دولت، وزارت خانه ها، سیستم حمل و نقل درون شهری، برون شهری و… با توجه به اینکه استعلام از سامانه ایران من برای وضعیت واکسیناسیون و بیمار نبودن کماکان ادامه دارد ما مانند روزها و ماه های ابتدایی کرونا دیگر شاهد اعمال محدودیت ها نخواهیم بود مگر اینکه خدایی نکرده با شرایط عجیب و غریبی مواجه شویم که احتمال آن هم بسیار ضعیف است لذا اینکه بخواهیم دوباره محدودیت ها را مانند ماه های اول داشته باشیم به نظرم با توجه به بحث مدیریت هوشمند بیماری اتفاق نخواهد افتاد.

انتهای پیام/