برگزاری جشنواره شده بافی در زرند

رئیس میراث فرهنگی زرند گفت: جشنواره شده بافی روز جمعه در روستای نعیم آباد زرند برگزار می شود.

به گزارش صدای زرند، محمداسلامی گفت: طبق تقویم جشنواره های زرند در سال ۱۴۰۱، تعداد ۳۴جشنواره در نقاط مختلف شهرستان در حوزه های متعدد، از جمله آثار تاریخی، آداب و سنت ها، بازی های بومی محلی، ظرفیت های کشاورزی، منابع طبیعی، حیات وحش، صنایع دستی، رویدادها و… برگزار خواهد شد.

او می گوید: ایجاد شور و نشاط، افزایش امید و خودباوری روستائیان، معرفی صنایع دستی و تولیدات روستایی و کشاورزی، جذب سرمایه گذار و معرفی و حفظ آداب و ارزش های سنتی و فرهنگی، بخشی از اهداف جشنواره ها است.

ناصر صادقی، دهیار نعیم آباد نیز گفت: روستای نعیم آباد، هر ساله میزبان جشنواره دشتی ( شده بافی) در زرند است.

او می گوید: با توجه به وجود خانه انصاف که در این روستا به ثبت ملی رسیده است و از طرفی حفظ بافت قدیمی روستا و وجود باغات انبوه پسته و کوچه های معروف به چینه ای که در محدوده بافت قدیمی وجود دارد، سعی داریم بخش عمده این جشنواره در این نقطه برگزار شود و عملا بسیاری از کودکان و نوجوانانی که فضا های قدیمی روستا های کویری را ندیده اند از نزدیک با این جاذبه ها نیز آشنا شوند.

به گفته دهیار نعیم آباد، هم اکنون یک واحد بوم گردی در این روستا به فعالیت مشغول است که میزبان گردشگران مختلف می باشد.

او از همکاری ادارات میراث فرهنگی و منابع طبیعی و شورای اسلامی روستا برای برگزاری این جشنواره قدردانی کرد.

شده بافی یا همان اسپندبافی، هنری است که طی آن هنرمندان خوش ذوق زرندی با استفاده از دانه های گیاه اسپند دشتی اشکال زیبایی را خلق و به عنوان تزئین خانه ها از آن استفاده می شود.

انتهای پیام/