معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب‌وفاضلاب استان کرمان اعلام کرد:

تنش آبی در ۱۳ شهر استان

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب‌وفاضلاب استان کرمان با بیان اینکه در استان کرمان 84 شهر و پنج هزار و 600 روستا داریم، گفت: متاسفانه در حال حاضر، 13 شهر بزرگ و پرجمعیت که حدود 60 درصد جمعیت شهرنشین استان را دارند، با مشکل تنش آبی روبه‌رو هستند.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب‌وفاضلاب استان کرمان با بیان اینکه در استان کرمان ۸۴ شهر و پنج هزار و ۶۰۰ روستا داریم، گفت: متاسفانه در حال حاضر، ۱۳ شهر بزرگ و پرجمعیت که حدود ۶۰ درصد جمعیت شهرنشین استان را دارند، با مشکل تنش آبی روبه‌رو هستند.

به گزارش صدای زرند، معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب‌وفاضلاب استان کرمان با بیان اینکه در استان کرمان ۸۴ شهر و پنج هزار و ۶۰۰ روستا داریم، گفت: متاسفانه در حال حاضر، ۱۳ شهر بزرگ و پرجمعیت که حدود ۶۰ درصد جمعیت شهرنشین استان را دارند، با مشکل تنش آبی روبه‌رو هستند.

عباس سلطانی‌نژاد افزود: در زمان اوج مصرف دو هزار و ۵۰۰ لیتر بر ثانیه در در شهرها و روستاهای استان کسری آب داریم که عمدۀ کمبود آب مربوط به شهر کرمان است. نیاز آبی شهر کرمان سه هزار و ۲۰۰ لیتر بر ثانیه در زمان اوج مصرف است در حالی که توان استحصال دو هزار و ۵۰۰ لیتر بر ثانیه را داریم. بنابراین، یک‌هزار و ۱۰۰ لیتر بر ثانیه، کسری آب در شهر کرمان در زمان اوج مصرف داریم که عمدتا تیرماه و مردادماه است.

وی ادامه داد: از ۱۳ شهر دارای تنش آبی، بحرانی‌ترین شهر در تابستان امسال زرند است که وضعیت آب در آن، سر به سر است. قطعی‌ آب در زرند به دلیل قطعی برق و احیانا خارج شدن از مدار را داریم که روز دوشنبه نیز این اتفاق افتاد و در محدوده‌هایی از شهر زرند قطعی آب داشتیم. وی اضافه کرد: تا هفتۀ آینده دو چاه وارد مدار و مشکل زرند تا حدی حل می‌شود.

وی در یک برنامۀ زندۀ اینستاگرامی با موضوع آب شرب در استان که توسط سازمان مدیریت صنعتی استان برگزار شد، دربارۀ وضعیت تامین آب شرب روستاهای استان نیز اظهار کرد: حدود دو هزار و ۶۰۰ روستا در استان داریم که دارای شبکۀ آبرسانی هستند و حدود ۵۰۰ روستا با تنش آبی مواجهند. وی ادامه داد: از دو هزار و ۷۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار حدود ۷۲۰ روستا فاقد شبکۀ آبرسانی هستند که براساس برنامه‌های دولت سیزدهم قرار است تا پایان این دولت، همۀ روستاهای بالای ۲۰ خانوار در استان از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار شوند.

دکتر سلطانی‌نژاد در این برنامه، با بیان اینکه حدود ۱۳ هزار لیتر بر ثانیه نیازآبی کل شهرها و روستاهای استان است، یادآور شد: در زمان پیک مصرف، ۱۱ هزار و ۳۰۰ لیتر بر ثانیه توان استحصال داریم.

وی سپس با اشاره به اینکه ۱۳ شهر استان در وضعیت تنش آبی به سر می‌برند، توضیح داد: براساس سطح‌بندی، در مناطقی که توان تولید بیش از نیاز آبی است، شرایط نرمال آبی برقرار است. هرجا که توان تولید با نیازآبی سربه سر باشد، آن منطقه در معرض تنش است. جایی که کمبود در زمان پیک مصرف باشد، تنش آبی دارند.

وی گفت: بحران آب هم مربوط به مناطقی است که آب در آن جیره‌بندی است یا مجبوریم جیره‌بندی کنیم. در استان تاکنون قطعی و جیره‌بندی آب نداشتیم و امیدواریم در روزهای آینده هم نداشته باشیم.

طرح‌های ناتمام آبی

سلطانی‌نژاد در ادامه، دربارۀ طرح‌های انتقال آب شرب در استان توضیح داد: در حوزۀ پروژه‌های تامین آب پایدار، کرمان نسبت به دیگر استان‌ها عقب است. سال‌های گذشته کارهایی انجام و طرح‌های اضطراری و موقت اجرا شده ولی طرح‌های انتقال آب به دلایلی از جمله معارضات اجتماعی، فاصلۀ طولانی تا منابع آب پایدار و کمبود بودجه‌، عقب مانده است.

وی افزود: تنها پروژۀ تامین آب پایدار که تکمیل شده و داریم از آن استفاده می‌کنیم آبرسانی از سد شهید سلیمانی به بافت و بزنجان و سد تنگوییه به شهر سیرجان است. سایر پروژه‌ها در حال انجام هستند که امیدواریم هرچه زودتر به سرانجام برسد.

هدررفت ۲۵ درصدی

وی در بخش دیگری از اظهارات خود، دربارۀ هدررفت آب در شبکۀ توزیع آب شرب در استان گفت: براساس سامانه‌های فروش، حدود ۸۶ درصد مصارفی که در سطح شهرها و روستاهاست شرب و ۱۵ درصد خدمات و تجاری است. هدررفتی که منظور ماست عددی است که از شبکه نشت می‌کند یا خطای لوازم اندازه‌گیری داریم و یا مصارفی که غیرمجاز استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: هدررفت به خاطر قدمت شبکه و طول عمر آن اجتناب‌ناپذیر است و نشتی از شبکه‌ها وجود دارد. آبفا هر سال برای آن برنامه دارد و بررسی می‌کند و نشتی‌های مشهود را می‌گیرد. برخی اما یا مشهود نیست یا هزینه‌اش آن‌قدر است که ارزش کندوکاری و خراب کردن معابر را ندارد.

وی بیان کرد: هدررفت ظاهری هم داریم که مربوط به خطای اندازه‌گیری مربوط به کنتورهاست.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب آبفا افزود: در روستاها هدررفت آب بالاتر و در شهرها کمتر است. در شهر کرمان سال ۱۴۰۰ حدود ۲۵ درصد هدررفت ظاهری و واقعی داشتیم و برنامه‌ریزی داریم تا آن را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ نیم درصد از هدررفت را نسبت به سال ۹۹ کاهش دادیم، اظهار کرد: برنامه‌یزی داریم تا هدررفت را به ۱۵، ۱۶ درصد که استاندارد جهانی است برسانیم.

کیفیت آب در حد مجاز

سلطانی‌نژاد دربارۀ کیفیت آب شرب در استان نیز توضیح داد: براساس استانداردهایی که مربوط به کیفیت آب شرب است باید بگویم که خیلی از پارامترها در آب استان حد مطلوب دارد و در خیلی موارد هم در حد مجاز است.

وی تصریح کرد: حد غیرمجاز در کیفیت آب شهر کرمان نداریم.

وی افزود: در برخی مناطق روستایی و شهری آلودگی‌هایی در منابع آب وجود دارد اما آن را تصفیه می‌کنیم. هم‌اکنون آب ۹ شهر دارد تصفیه می‌شود و مردم اطمینان داشته باشند از نظر پارامترهای مشخص شده، آب استان در حد مجاز و مطلوب است.

وی در این برنامه که با اجرای مهندس عسجدی برگزار شد، در پاسخ به این پرسش که آیا کیفیت آب شرب در مناطق مختلف شهر کرمان متفاوت است؟گفت: به آن صورت نه. منابع آب برای شهرها متمرکز هستند که از زون آبی برداشت شده و به وسیلۀ خط انتقال به مخازن می‌آید. ممکن است کیفیت چاه‌ها فرق کند ولی این آب‌ها اختلاط پیدا می‌کند و به شهر می‌آید بنابراین، آب شرایط یکسانی دارد.

وی افزود: در هر ۲۳ شهرستان آزمایشگاه داریم. کارشناسان شبکۀ بهداشت نیز بر کیفیت آب نظارت و روزانه از سطح شهر نمونه‌برداری می‌کنند. از نظر کیفیت، تاکنون مشکلی نداشتیم.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای تامین آب شرب شده است، گفت: طرح‌های تامین آب شرب شامل احداث چند سد از جمله سد جیرفت بوده که ساخته شده و خط انتقال و تصفیه‌خانۀ آن شروع شده و تا ۵ سال دیگر جیرفت و عنبرآباد از این سد تامین می‌شود.

سلطانی‌نژاد با بیان اینکه آب شهرهای شرقی نیز از سد نسا تامین می‌شود که ۵۰ درصد کار انتقال آن انجام شده است، ادامه داد: آب شهرهای بافت و بزنجان از سد شهید سلیمانی تامین می‌شود. آب شهر رابر نیز از سد شهیدان تیموری تامین می‌شود که تا دو سال دیگر انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: تا آخر امسال، بخش عمده‌ای از طرح انتقال آب خلیج‌فارس برای شهرهای رفسنجان و کرمان را اجرا می‌کنیم.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب آبفا افزود: برای تابستان سال آینده حدود یک‌هزار لیتر بر ثانیه آب از این پروژه به شهر کرمان می‌رسد.

وی تاکید کرد: بار آب شرب را از سفره‌های زیرزمینی برمی‌داریم.

انتهای پیام/