یادداشت: حسن ایزدی

نقدی بر تغییر قانون سن ورود به مدرسه

صدای زرند - حسن ایزدی: امسال برای ورود به پایه اول دبستان قانونی وضع کرده اند که متولدین تا ۳۰ مهر ۹۵ می توانند برای کلاس اول ثبت نام کنند.

صدای زرند – حسن ایزدی: امسال برای ورود به پایه اول دبستان قانونی وضع کرده اند که متولدین تا ۳۰ مهر ۹۵ می توانند برای کلاس اول ثبت نام کنند.

شاید درنگاه اول، این امر مسئله مهمی نباشد وچه بسا بسیاری از والدین را نیزخوشحال نماید!!!!!

اما این قانون دارای اشکالات اساسی است که حقیر سعی دارم درحد توان دراین نوشته به آنها بپردازم
دانش آموزی که می خواهد وارد کلاس اول شود باید از لحاظ آمادگی بدنی ،رشد ماهیچه ها ،توانایی تمرکز ورشد ذهنی وتحمل مدت زمان حضور درکلاس ،پذیرش جدایی چندین ساعته از والدین خصوصا مادر شرایطش را داشته باشد
با تغییر سن وافزایش دامنه ثبت نام برای ورود به پایه اول ،مشکلات عدیده ای از نظر تعدادورودی های کلاس اول، برای مدارس ایجادخواهد شد ،شلوغی کلاس ها ،کمبود فضا ،وکمبود معلم تنها چند مورد از این مشکلات است

واما آنچه که مد نظر حقیر دراین مطلب است ودر حوزه روانشناختی میخواهم بدان بپردازم موضوعی است که درادامه خواهد آمد

درنظر بگیرید کودکی متولد اول یادوم مهر ۹۴ بوده است،سال قبل از ورود به پایه اول جامانده است
این کودک امسال باید درپایه اول ثبت نام کند
حال کودکی که متولد ۳۰ مهر ۹۵هست امسال می تواند وارد کلاس اول شود

جدای از مباحث ومعظلاتی که دربالا بدان ها اشاره کردم
مسئله تفاوت سنی هست که بین کودکان یک کلاس ایجاد میگردد
دردومثال بالاتفاوت سنی بین دو دانش آموز چیزی حدود یکسال ویک ماه خواهدبود
این تفاوت سنی شاید درسنین بالاتر مسئله خاصی نباشد ولی در کودک ۶ساله مخاطرات ومعضلات وناهنجاریهای فراوانی درپی خواهد داشت

کودک از نظر رشد جسمی ،روانی،ذهنی واجتماعی به مراتب نسبت به همکلاسی خود ضعیف تر وعقب تر است
درکلاس ازنظر جثه بسیار ریزتر و کوچکتر است
از نظر فهم مطالب ودرک آنها آمادگی لازم رابه نسبت بقیه ندارد
توان جسمانی کمتر ،وابستگی به والدین بیشتر واز نظر آمادگی ذهنی درشرایطی نامطلوب تر قرارداردو……
تاثیر این مسائل برروی ذهن وروح وروان کودکی که نمیتواند خود راهمسطح دانش آموزان دیگر کلاس بالا بکشد
مسئله ای است که شاید تا آخر عمر قابل جبران نباشد واین دانش آموز درادامه زندگی دچار سرخوردگی ،درخود فروماندگی ،اعتماد وعزت نفس پائین ،گوشه گیری ،عدم رشد اجتماعی واحساس حقارت وشکست نماید

درمقابل دانش آموزی که یکسال بزرگتر است ،نیز آسیب خواهد دید
وقتی که از نظر سن ،هیکل ،رشد ذهنی و….برتر است ،کم کم در بین همکلاسی های خود احساس غرور کاذب ،لیدری کلاس ،وبه تبع آن زورگویی ومیدان داری وگاها ظلم به ضعیف تر ومشکلات اخلاقی و……دراو نهادینه شده ودرمقاطع بالاتربه شخصیتی سلطه گرومستبد بدل خواهدشد.

حسن ایزدی
کارشناس ارشد روانشناسی
و دبیر آموزش و پرورش زرند

انتهای پیام/