جشنواره هنر «شده بافی» ‌در ‌زرند برگزار می‌شود

معاون فرماندار زرند گفت: جشنواره هنر سنتی «شده بافی» در شهرستان زرند برگزار می‌شود‌.

معاون فرماندار زرند گفت: جشنواره هنر سنتی «شده بافی» در شهرستان زرند برگزار می‌شود‌.

 

هنر شده بافی

به گزارش صدای زرند به نقل از فارس ،علی صادق‌زاده امروز در گفت‌وگو اظهار داشت: امروز صنایع دستی نقش بزرگی در ایجاد اشتغال دارد و باید برای توسعه این صنعت تلاش شود‌.

وی افزود: هنر «شده بافی» از جمله هنرهای ریشه‌دار مردمان این منطقه است و در گذشته‌های نه چندان دور اکثر خانه‌های شهروندان زرندی با این وسیله تزیین می‌شده است‌.

صادق‌زاده با اعلام حمایت جدی دستگاه‌ها‌ از فعالیت صنایع دستی گفت: هر حرکتی که زمینه سرمایه‌گذاری و اشتغال را فراهم سازد مورد حمایت قرار می‌گیرد و برگزاری جشنواره صنایع دستی «شده بافی» می‌تواند موجب امید و نشاط در جامعه شود.

وی وجود حدود یک هزار و ۳۰۰ صنعتگر که اکثر آنها زیر پوشش تامین اجتماعی قرار گرفته‌اند نشان دهنده ظرفیت‌های این شهرستان در زمینه صنایع دستی است ‌که باید تلاش شود فعالیت هنرهای رایج، منسجم‌تر و رشته‌های منسوخ شده نیز احیا شود.

‌مسئول نمایندگی میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زرند به خبرنگار صدای زرند گفت: پس از اقدامات انجام شده برای ثبت سوهان زرند‌ی در کشور‌ در تلاش هستیم تا هنر «شده بافی» را به عنوان هنر زرندی به کشور معرفی و آن را به ثبت برسانیم.

اسلامی «شده بافی»‌ را تولید وسایل تزیینی زیبایی دانست که در گذشته مردمان خوش ذوق زرندی با استفاده از دانه‌های گیاه‌ «‌اسپند» انجام می‌دادند و معتقد به دفع برخی بلاها و بیماری‌ها بودند.

وی با اشاره به اینکه به لحاظ علمی نیز فواید اسپند مشخص شده است، گفت: در کتاب مکارم الاخلاق در روایتی به نقل از پیامبر اکرم (ص) آمده است «از اسپند درخت یا برگ میوه‌ای نمی‌روید، مگر آن که فرشته‌ای بر آن گماشته شده است تا آن را به آن که باید برساند یا خشک شود در ریشه و ساقه‌اش شفاست».

وی خاطرنشان کرد: سازمان میراث فرهنگی از تمام فعالیت‌های که منجر به توسعه صنایع دستی شود، پشتیبانی و حمایت می‌کند و بدون شک حوزه‌های مختلف میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری می‌تواند نقش ارزنده‌ای در ایجاد اشتغال پایدار ایفا کند.

انتهای پیام/