توصیه‌های ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر برای پایان تعطیلات؛

هرچه با خود به طبیعت می‌برید، بازگردانید / از فاصله گرفتن بیش از حد از مراکز شهری خودداری کنید

ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در اطلاعیه شماره ۱۶ از مردم تقاضا کرد در روزهای پایانی تعطیلات برخی نکات را رعایت کنند تا حوادث ناگوار سال‌های گذشته تکرار نشود.

ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در اطلاعیه شماره ۱۶ از مردم تقاضا کرد در روزهای پایانی تعطیلات برخی نکات را رعایت کنند تا حوادث ناگوار سال‌های گذشته تکرار نشود.

به گزارش صدای زرند، در این اطلاعیه آمده است: از فاصله گرفتن بیش از حد از مراکز شهری خودداری کنید، در طبیعت تنها ردپا باقی بگذارید و هرچه با خود آورده‌اید بازگردانید، از رهاسازی ماهی در رودخانه‌ها و دریاچه‌های طبیعی خودداری کنید، در کنار درختان و گیاهان از روشن کردن آتش خودداری کنید و در زمان ترک محل از خاموش بودن آن مطمئن شوید، قبل از عزیمت از وضعیت هواشناسی منطقه مطلع شوید و مراقب کودکان و سالمندان بوده و از تردد در مسیرهای نامتعارف خودداری کنید.

یک کارشناس ایمنی نیز توصیه‌هایی به مردم کرد و گفت: بعضی از شهروندان در روز طبیعت رفتن به مناطق بکر را انتخاب می‌کنند که در برخی از این مناطق ارتباطات تلفنی قطع می‌شود. یکی از نکات مهمی که باید در روز طبیعت در نظر گرفته شود این است که در نظر بگیریم اگر ارتباط تلفنی ما قطع شود، در صورتی که دچار حادثه شویم نمی توانیم با نیرو های امدادی تماس برقرار کنیم.

محمدرضا مرشددوست افزود: برخی از افرادی که در محدوده سد و رودخانه‌ها دچار حادثه شدند در لحظات اولیه نتوانستند با نیروهای امدادی تماس بگیرند و ارتباط برقرار کنند. این دست از حوادث، حادثه‌های سخت روز طبیعت است وگرنه اکثر حوادث شهری این روز مدیریت می شود. بر همین اساس اگر محل بکری را برای گذراندن روز طبیعت انتخاب می‌کنند حتما باید یک راه بلد یا تورلیدر حضور داشته باشد که بداند چگونه حادثه را مدیریت کند. یک فرد راه بلد نقاط قوت و ضعف یک مکان را به خوبی می‌شناسد.

این کارشناس ایمنی با بیان اینکه به تازگی برخی از افراد در دامان طبیعت دست به انجام کارهای خارق‌العاده می‌زنند که در ادامه همین برایشان دردسر ساز می‌شود، ادامه داد: مثلا برخی افراد به تازگی کار با طناب را یاد گرفته‌اند، با دیدن یک صخره،‌ درخت یا … نسبت به درست کردن تاب‌های معلق اقدام می کنند که برخی از این تاب‌ها هم در پرتگاه ها نصب می‌شوند. این تاب‌ها هیچ حفاظ یا نگهدارنده‌ای ندارد و بسیار خطرناک است.

انتهای پیام/