عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشكی كرمان:

تشخیص زودهنگام سرطان با دستگاه پت‌‌اسکن امکان‌پذیر است

دكتر علی جمعه‌زاده، استادیار فیزیک‌پزشكی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشكی كرمان با بیان این‌که سرطان سومین عامل مرگ زودرس در ایران است، تشخیص زودهنگام و تعیین بهترین و دقیق‌ترین روش درمان را از موارد مهم در درمان سرطان بیان کرد و گفت که به‌زودی دستگاه پت‌اسکن به‌عنوان یکی از فناوری‌های روز دنیا در تشخیص و درمان سرطان در کرمان راه‌اندازی خواهد شد.

دکتر علی جمعه‌زاده، استادیار فیزیک‌پزشکی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با بیان این‌که سرطان سومین عامل مرگ زودرس در ایران است، تشخیص زودهنگام و تعیین بهترین و دقیق‌ترین روش درمان را از موارد مهم در درمان سرطان بیان کرد و گفت که به‌زودی دستگاه پت‌اسکن به‌عنوان یکی از فناوری‌های روز دنیا در تشخیص و درمان سرطان در کرمان راه‌اندازی خواهد شد.

به گزارش صدای زرند، مشاور تخصصی و افتخاری خیریه کمک (موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان کرمان) با بیان این‌که متاسفانه همه ساله عده‌ی زیادی از مردم به انواع سرطان مبتلا می‌شوند، اظهار کرد: در ایران با توجه به آمار و مطالعات موجود، به نظر می‌رسد سرطان‌های دستگاه‌های گوارش به‌ویژه معده، روده‌ی بزرگ، مری، سینه، مثانه، ریه و لنفوم بیشتر شایع هستند.

وی ادامه داد: در واقع پس از تصادفات جاده‌ای و بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ عامل اصلی مرگ زودرس در مردم ایران است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان توضیح داد: نظر به نام‌گذاری هشتم بهمن‌ماه امسال در هفته‌ی پویش ملی مبارزه با سرطان به «سرطان و اهمیت تشخیص زودهنگام آن» و از آنجایی که در بسیاری از کشورهای پیشرفته‌ی دنیا به کمک فناوری‌های پیشرفته تصویربرداری، تشخیص زودتر، درمان دقیق‌تر و پیشگیری از عوارض بیماری در مراحل اولیه، تا حدود زیادی امکان‌پذیر شده است، دستگاه تصویربرداری PET-CT اسکن (پت‌اسکن) یکی از این فناوری‌ها است که خوشبختانه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان کرمان (کمک) موفق به دریافت موافقت اصولی این دستگاه پیشرفته و مرکز پزشکی هسته‌ای از وزارت بهداشت شده است.

وی بیان کرد: این دستگاه که جدیدترین مودالیتی تصویربرداری در حوزه‌ی سرطان در دنیا است حدودا یک ماه پیش وارد کرمان شده و کارهای عمرانی احداث این مرکز مدرن و شیک با کمک خیرین کلید خورده است و تا یک سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

جمعه‌زاده یادآور شد: دستگاه پت‌اسکن تاکنون در استان‌های کرمان، سیستان‌وبلوچستان، یزد، خراسان جنوبی، هرمزگان و بوشهر وجود نداشت که ان‌شاءالله این دستگاه مدرن تشخصیصی حوزه‌ی سرطان به‌زودی در کرمان آماده‌ی بهره‌برداری و خدمت به بیماران مبتلا به سرطان منطقه‌ی جنوب‌شرق و استان‌های همجوار خواهد شد.

وی افزود: مرکز PET اسکن خیریه کمک به عنوان سومین مرکز خیریه در ایران و پنجمین مرکز برای تولید رادیوداروهایی مانند FDG شناخته خواهد شد. در این مرکز انجام انواع اسکن PET-CT و SPECT-CT با بهره‌مندی از تجهیزات مدرن و پرسنل آموزش دیده، انجام خواهد گرفت و تجهیزات این مرکز از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های موجود در دنیا است.

مشاور تخصصی و افتخاری خیریه کمک با اشاره به مزایای روش پیشرفته‌ی تصویربرداری PET-CT در بیماری سرطان، توضیح داد: از مهم‌ترین مزایای تصویربرداری به روش پیشرفته PET-CT در بیماری‌های سرطان، تشخیص بیماری در مراحل اولیه است. این‌که آیا سرطانی وجود دارد؟ و در صورت وجود محل دقیق آن کجا است؟

وی ادامه داد: تشخیص اینکه بیماری در بدن پخش شده است یا خیر و این‌که آیا متاستاز وجود دارد یا خیر؟ و همچنین تشخیص اینکه بیماری در چه مرحله‌ای قرار دارد، از دیگر مزایای تصویربرداری به روش PET-CT است.

جمعه‌زاده، کاهش نیاز به انجام اقدامات تهاجمی برای تعیین وسعت بیماری، امکان بررسی دقیق‌تر وسعت بیماری به دلیل رزولوشن و حساسیت بالا، امکان بررسی آسان‌تر وسعت بیماری به دلیل انجام اسکن از تمام بدن در یک مرحله، امکان تعیین بهترین و دقیق‌ترین درمان برای بیماران مبتلا به سرطان، ارزیابی پاسخ به درمان و اثربخشی آن با مانیتورینگ و انجام اسکن‌های بعدی، امکان تعیین دقیق محل ضایعه برای انجام بیوپسی و اقدامات درمانی از قبیل جراحی و رادیوتراپی و کاهش کلی هزینه‌های درمان را از دیگر مزایای تصویربرداری به روش PET-CT بیان کرد.

انتهای پیام/