طرح دوستی با یار مهربان/

معرفی کتاب «زمزمه‌ای در باد»

کتاب شعر زمزمه‌ای در باد اثر مرحوم منوچهر پژند شاعر هنرمند و وطن‌دوست زرندی است. این کتاب که توسط نشر پژند و در انتشارات عطار به چاپ رسیده است اولین و آخرین چاپ آن مربوط به سال ۱۳۷۳ است و بعد از آن دیگر تجدید چاپ نشده است.

کتاب شعر زمزمه‌ای در باد اثر مرحوم منوچهر پژند شاعر هنرمند و وطن‌دوست زرندی است. این کتاب که توسط نشر پژند و در انتشارات عطار به چاپ رسیده است اولین و آخرین چاپ آن مربوط به سال ۱۳۷۳ است و بعد از آن دیگر تجدید چاپ نشده است.

صدای زرند: تعداد صفحات این کتاب ۲۰۸ صفحه می‌باشد و شامل بیش از ۱۲۰ شعر در قالب‌های غزل، مثنوی، ترجیح‌بند، دوبیتی و شعر نو می‌باشد که غالب این اشعار در قالب غزل سروده شده‌اند که نشان از روحیه عاشقانه و شاعرانه نویسنده می‌باشد، آنگونه که او در مقدمۀ این کتاب اینگونه می‌نویسد «هرچند که احساس را چه نیک و چه بد مقدمه لازم نیست و احساس خود مقدمه هرچیز است. باز به بهانه مقدمه تمام قلبم را در ورق ورق این اوراق پیچیده و به تو خوانندۀ خوب و عزیز تقدیم می‌دارم، به مصداق: شعر ما هدیۀ ناقابل ماست / آنچه دادیم شما را دل ماست».

منوچهر پژند در شروع این کتاب، این کتاب را با این متن تقدیم به مردم زرند کرده است. «تقدیم به روستای زادگاهم بادیز، و به شهر اقامتگاهم زرند و مردم بسیار و بسیار فداکار آن دیار». داشتن این کتاب را به تمام زرندی‌های عزیز که علاقه‌مند به شعر و شاعری هستند توصیه می‌کنیم.

درباره نویسنده کتاب

منوچهر پژند، شاعر پارسی‌گوی دیار کریمان در شهریور سال ۱۳۲۲ در روستای بادیز و در خانواده‌ای متدین و اهل فضل پا به عرصه‌ی وجود نهاد. دوران کودکی و تحصیلات ابتدایی را در میان مردم صمیمی و خونگرم بادیز گذراند و پس از گذراندن دوره ابتدایی به ناچار برای ادامه تحصیل به شهر کرمان عزیمت نمود. علاقه به تحصیل و کسب علم، باعث شد ایشان دور از خانواده سختی‌های بسیاری را تحمل نماید.

وی در سال ۱۳۴۱ موفق به اخذ مدرک دیپلم خود شد و در بانک سپه و شرکت ذوب‌آهن مشغول به کار شد. علاقه او به فرهنگ مشرق زمین و شعر و ادبیات پارسی باعث شد در کنار کار و فعالیت، سرودن شعر و مطالعه را ادامه دهد.

در سراسر اشعار وی روحی حساس و شاعرانه موج می‌زند و با روح تاثیرپذیر و قریحه‌ی سرشار شاعرانه که دارد، عواطف، تخیلات و اندیشه‌های خود را به زبان مردم به شعر بازگو کرده است. از این رو شعر او برای همگان مفهوم و مانوس و نیز موثر است.

ایشان در زمینه‌های گوناگون و به شیوه‌های متنوع شعر گفته است و شعرهای بسیاری با موضوعات وطنی، اجتماعی، تاریخی و مذهبی دارد. منوچهر پژند شاعری فروتن، هنردوست و کمال‌طلب بود که دیدگاه انسان‌مدارانه‌اش بسیار گسترده و فراگیر بود، تا جایی که اقدام به تاسیس موسسه خیریه فرهنگی و هنری پژند نمود، تا بعد ایشان فرزندانش ادامه‌دهنده راه ایشان باشند.

سرانجام خورشید حیات منوچهر پژند شاعر بی‌بدیل شهر زرند، پس از ۵۶ سال تابش پرفروغ، در ۲۹ شهریور سال ۱۳۷۸ غروب نمود. قلب او گرچه از تپش ایستاد، اما او هرگز نمرده است، زیرا اکنون نام او و اشعار او در کتاب شعر «زمزمه‌ای در باد» پر فروغ و جاودان است.

 

انتهای پیام/