هشدار؛ موج سوم بیماری کرونا در کشور/ پاییز سیاه و مرگبار در راه است؟!

خیز جدید کرونا در کشور راه افتاده و احتمال افزایش فوتی‌ها براثر این بیماری تا ۴۵ هزار نفر تخمین زده شده است.

به گزارش صدای زرند، «آغاز موج سوم کرونا و خیز بیماری در برخی استان ها» خبری تلخ که بسیار‌ی از جمله کادر بهداشت و درمان آرزوی می‌کردند واقعی نباشد، خبری که با افزایش موارد ابتلا و فوتی‌های کرونا به نزدیک عدد ۲۰۰ چهره واقعی پیدا کرده است.

روند آمار فوتی‌های کرونا چند هفته پیش نزولی شده بود و حتی به حدود ۱۰۰ نفر رسید، اما در نهایت به دلیل رعایت نکردن نکات بهداشتی بیماری دوباره خیز برداشت و فوتی‌های روزانه کرونا حتی به ۱۷۶ رسید و به گفته مسئولان وزارت بهداشت و متخصصان ادامه روند بیماری با وضعیت کنونی شرایط بدی را رقم خواهد زد.

۲۱۶ شهرستان در وضعیت قرمز و هشدار کرونایی
بر اساس وضعیت بیماری کرونا، همه کشور در شرایط قرمز کرونایی بوده و تعداد شهرستان ها با وضعیت قرمز و هشدار کرونایی رو به افزایش است.

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه روند کاهشی ابتلا و بستری کرونا از هفته سوم شهریورماه در بسیاری از نقاط کشور متوقف شده است، گفت: ما شاهد افزایش نسبی در موارد ابتلا و بستری در اغلب استان‌های کشور هستیم.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: طی هفته گذشته تعداد شهرستان‌های با وضعیت قرمز از ۸۸ مورد به ۱۰۹ شهرستان افزایش یافته و شهرستان‌های وضعیت هشدار از ۹۰ مورد به ۱۰۷ شهرستان رسیده است.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: در شهر تبریز از زیر ۴۰ مورد بستری روزانه به ۱۶۰ مورد رسیده ایم و در استان قم وضعیت شبه انفجاری است و از بستری روزانه ۱۰ نفر به ۱۶۰ مورد رسیده ایم و همانطور که وزیر بهداشت مطرح کردند دیگر رنگ سبز و سفید و قرمز نداریم و کل کشور در شرایط قرمز کرونایی است.

حریرچی ادامه داد: ما با امواج متعدد کرونا مواجه هستیم و چند ماه است مرگ بالای ۱۰۰ نفر را تجربه می‌کنیم و امروز ۳۵ هزار و ۵۰۰ نفر بستری کرونایی داریم و آمار بستری‌ها از موج اول کرونا در ۱۷ فروردین هم بیشتر است.

علت خیز جدید بیماری کرونا در کشور
سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: من برای خیز جدید بیماری کرونا در کشور خواب به چشم نداشتم؛ چرا که این فراز و فروزدها ما را بسیار در فشار قرار می‌دهد و هر سراشیبی نمودار، نتیجه هزارات لیتر عرق در لباس های مرگ و جان فشانی مدافعان سلامت است، گاهی بسیار شرمساری همکارانی هستم که به دلیل رعایت گروه اندکی اکثریت به زحمت می‌افتند.

نمکی تاکید کرد: کم نظیر‌ترین محرم تاریخ را برگزار کردیم، اما گروهی در برگزاری مراسم پا را از دایره رعایت بهداشتی فراتر گذاشتند و برخی هم هر چه تمنا کردیم باز هم به سفر رفتند که اکنون شاهد خیز بیماری کرونا در اکثر استان‌های کشور هستیم و ورود به خیز جدید زحمات زیادی نیاز دارد تا به وضعیت مناسب تری بازگردیم.

وزیر بهداشت گفت: ویروس کرونای جدید پدیده عجیبی است. اوایل هم اعلام کردم که این ویروس با هیچ یک از اجدادش تشابهی ندارد و کاملا متفاوت است ونامش را شتر گاو پلنگ گذاشتم. دنیا دارد با این ویروس شطرنج بازی می‌کند و هیچکس ابدا نمی‌داند که چند وقت دیگر با این ویروس درگیر هستیم و چگونه باید با آن بازی کنیم. به همین دلیل برنامه‌ریزی‌های ما در کوتاه مدت و میان مدت باید انعطاف‌پذیر باشد. به همکاران هم اعلام کرده‌ام که تقسیم‌بندی مناطق قرمز، زرد و سفید و …. غلط است. زیرا این مناطق با سرعت زیادی می‌توانند از نظر وضعیت ویروس تغییر کنند که می‌تواند منجر به بهم ریختگی ذهنی و اجتماعی شود.

نمکی گفت: هیچ کس در دنیا نمی‌تواند ادعا کند کرونا را شناخته ام و واکسن یا داروی موثری برای آن دارم، اگر کسی این ادعا‌ها را داشت نتیجه بی خردی است اما به جرات می‌توان گفت که هرچقدر که فاصله‌گذاری ها و حفاظت‌های فیزیکی را در برابر ویروس بالا ببریم، شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنیم، مصون‌تر هستیم. این موضوع را تمام دنیا متوجه شدند که هر کجا و به هر نسبتی که رعایت نکردیم، به شکل تصاعدی از ویروس آسیب می‌بینیم.

بالای ۴۵ هزار فوتی کرونایی خواهیم داشت
معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: متاسفانه تا زمانی که کاهش تماس انسانی و تردد فیزیکی در حد ۱۵ درصد و استفاده از ماسک در کل کشور حدود ۵۰ درصد باشد، روند ابتلا و بستری به همین میزان خواهد بود و ممکن است مرگ و میر به بیش از ۲۰۰ مورد در روز برسد و در حال حاضر استفاده از ماسک در ادارات و مترو و اتوبوس ۷۵ تا ۸۵ درصد است.

حریرچی گفت: بر اساس پیش بینی‌ها اگر همین روند ابتلا و فوتی‌ها را ادامه دهیم ممکن است بالای ۴۵ هزار فوتی کرونایی خواهیم داشت و اگر استفاده ماسک به ۹۵ درصد برسد و شاهد کاهش تردد‌ها به میزان ۵۰ درصد باشیم میزان مرگ و میر کاهش پیدا خواهد کرد.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: ترس آگاهانه و هراس منطقی از کرونا توام با تدبیر و تعقل رفتاری در هموطنان عامل اصلی در کاهش تماس انسانی و تردد فیزیکی و استفاده حداکثری از ماسک است.

او با اشاره به اینکه ما و کشورهای دیگر درگیر امواج طوفانی هستیم، ادامه داد: بیماری بدون هیچ شوخی و تسامحی منتظر غفلت های ماست، فرقی نمی‌کند تجمع به چه صورتی باشد تجمع مترادف با افزایش بیماری است و لذا جامعه ای هوشمند است که تجمعات غیر ضروری را به صفر برساند.

شیوه نامه های بهداشتی که زیر پا گذاشته شد
احسان مصطفوی اپیدمیولوژیست و رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران درباره تحلیل روند اپیدمی کرونا در ایران گفت: در یک هفته گذشته شاهد روند صعودی کرونا در اغلب استان‌ها هستیم، در برخی استان‌ها روند صعودی خفیف و برخی استان‌ها شدید بوده و از آنجا که این روند صعودی در مورد بیماران بستری در بیمارستان‌ها هم رخ داده است، انتظار داریم در روز‌های آینده شاهد افزایش موارد مرگ و میر هم باشیم.

او ادامه داد: افزایش بیماران بستری در بیمارستان‌ها به اتفاقاتی که در ۲ تا ۳ هفته قبل رخ داده است، بر می‌گردد، ما در اوایل شهریور ماه شاهد افزایش سفر‌های تابستانه بودیم و متاسفانه رعایت نکردن موارد بهداشتی در این سفر‌ها به وضوح دیده شد.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران اظهار کرد: همچنین ما شاهد سایر تجمات نظیر برگزاری برخی مراسم عزاداری محرم و حضور بیشتر مردم در اماکن خرید و مراکز تفریحی بودیم که در مواردی شیوه نامه‌های بهداشتی به درستی رعایت نشد و بعضا این تجمعات در محل‌هایی اتفاق افتاد که تهویه مناسب نداشتند.

مصطفوی ادامه داد: افزون بر این‌ها وقتی موارد ابتلا و فوتی‌های کرونا کاهش پیدا می‌کند، مردم تا حدودی شرایط را عادی می‌انگارند و شاهد افزایش حضور آن‌ها در اماکن عمومی و برگزاری دورهمی‌ها هستیم و این موضوع می‌تواند عامل دیگر افزایش موارد بیماری باشد.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران گفت: همیشه باید این نکته را توجه داشته باشیم ویروس کرونا از هر بستری برای انتقال بیماری استفاده می‌کند و هر گونه تجمعی که بدون رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی باشد خطر انتقال بیماری را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/