چرا برخی زوج ها درشبکه های اجتماعی در مورد روابط عاطفی شان لاف می زنند؟

گاهی شاهد عکس ها و محتواهایی از دوستان متأهل مان در شبکه های اجتماعی هستیم، که اگر واقعا آن ها را از نزدیک در دنیای واقعی نمی شناختیم، و با هم رفت و آمد نداشتیم، باورمان می شد که این زوج عاشق ترین و خوشبخت ترین زوج روی زمین اند!! اما همین چند شب پیش در منزل شان شاهد بودیم که چه رابطه شکننده و آسیب پذیری دارند و چقدر سر هیچ و پوچ به هم می پرند!! به راستی چرا برخی زوج ها در شبکه های اجتماهی اینهمه در مورد رابطه عاطفی شان لاف می زنند؟!

به گزارش صدای زرند به نقل از سواد زندگی، سواد عاطفی؛ مریم طرزی-آیا شما هم جزو کسانی هستید که در مورد رابطه عاطفی خود با همسرشان در شبکه های اجتماعی لاف می زنند؟ اگر چنین است، آیا می دانید انگیزه واقعی شما برای انجام این کار چه می تواند باشد؟بسیاری از افراد علاقه دارند که عکس ها، کامنت های عاشقانه و عبارات محبت آمیزی را که بین خود و همسرشان وجود دارد در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارند؛ این کار به خصوص در زوج های جوان و در یکی دو سال اول ازدواج شان بیشتر انجام می شود.حتی برخی از عکس های دو نفره شان به عنوان عکس پروفایل شخصی استفاده می کنند. اگرچه این رفتار حاکی از احساس خرسندی و رضایت در زندگی زناشویی است، اما گاهی دلایل و انگیزه های پنهان دیگری نیز وجود دارد، که ممکن است فرد از آن آگاه باشد یا نباشد.

در اینجا برآنیم به بررسی انگیزه هایی بپردازیم که گاهی زوج ها را وادار به انتشار و به اشتراک گذاشتن محتوایی می کند که در حریم خصوصی زندگی مشترک شان می گذرد؛ و آنان را خواسته یا ناخواسته وادار به لاف زدن می کند.

3521 232

لاف زدن در مورد رابطه خود به عنوان راهی برای محافظت از آن

تحقیقات اخیر نشان می دهد که با توجه به پتانسیل تعامل با افراد جدید که رسانه های اجتماعی ارائه می دهند، یکی از انگیزه های احتمالی این رفتار، تمایل به محافظت از رابطه در برابر تهدیدات خارجی است.بگذارید سرراست تر بگوییم، شما به این وسیله به هر خواستگار یا طرفدار احتمالی ای هشدار می دهید که تشکیل خانواده داده اید، به هم متعهد هستید و خیلی هم در کنار هم خوشحالید. وقتی یک عکس دو نفره را به عنوان پروفایل شخصی تان می گذارید، یعنی که دیگر برای ورود به رابطه ای عاشقانه در دسترس نیستید. دقیقا این پیام ِ هشدار طرفداران همسر شما را هم در برمی گیرد.به این صورت شما عمداً یا ناخواسته این پیام را می رسانید که زوج عاشق و خوشبختی هستید که دیگر اجازه ورود به رابطه ای دیگر را ندارید.بنا بر این تحقیقات لاف زدن در مورد شریک زندگی در رسانه های اجتماعی، مانعی سر راه هر گونه “رفتار بد” اعم از خیانت یا معاشقه ایجاد می کند.به عبارت دیگر، در حالی که این نوع تعامل عمومی در یک محیط مجازی می تواند شاهدی بر ارتباط عمیق بین شما باشد، همچنین نشان دهنده ناامنی های خاصی است که احتمالاً در مورد شریک زندگی وجود دارد.

3519 373

بنا بر چه معیاری نظر دیگران مهم است؟

بنا بر تحقیقات دیگری که در همین زمینه انجام شده است لاف زدن مداوم در مورد رابطه خود در شبکه هایی مانند اینستاگرام یا فیس بوک می تواند نشانگر ناامنی، اعتماد به نفس پایین یا نوعی خودشیفتگی باشد.

خیلی ساده شما به جای اینکه تمرکز خود را بگذارید روی مواردی که رابطه شما را شکننده کرده و به نحوی منجر به ناراحتی شما شده اند ، بیشتر حواستان را داده اید به بخش های رومانتیک و خوب رابطه و میل دارید که دائم آن را در معرض نمایش همه قرار دهید.به عنوان نمونه شما اخیراً با همسرتان در مورد مسأله ای مشاجره کرده اید و از هم دلخورید، در عوض اینکه تمرکزتان را بر بهبود رابطه و حل مشکل پیش آمده بگذارید، عکس های دو نفره عاشقانه ای را که مثلا چندی پیش لب ساحل گرفته بودید، منتشر می کنید و در مورد رابطه با همسرتان بی وقفه بلوف می زنید.

3514 216

در همین راستا ممکن است انتشار این نوع محتوا عمداً با هدف تقویت پیوندی باشد که از نظر شما شکننده است و در آن احساس امنیت نمی کنید.در واقع، نیاز به دیده شدن، دوست داشتن و دوست داشته شدن می تواند نشان دهنده ناامنی و تمایل به پذیرش و تایید از سوی دیگران باشد.ممکن است که شما در دنیای واقعی و در زندگی مشترک تان آن رضایت و خرسندی را و تایید شدن را نداشته باشید، و با انتشار محتواهایی از زندگی تان در شبکه های مجازی بیشتر در طلب این تایید شدن باشید.در هر صورت، به نظر می رسد مهم ترین چیز نحوه استفاده شما از شبکه های اجتماعی است. رسانه ها و شبکه های اجتماعی هم می توانند آن فضای مثبتی را که در پی آن هستید به شما ارائه دهند و هم برخی از احساسات مهم از جمله حس ناامنی را پنهان کنند، ترس ها را استتار کنند و شما یا شریک عاطفی تان را از این رابطه خسته و دلزده کنند.

3520 661

بهره گیری از شبکه های اجتماعی

لطفا همیشه در مورد دلایل کارتان فکر کنید و آگاهانه عملی را انجام دهید؛ اگر تصمیم به نشان دادن رابطه خود در رسانه های اجتماعی گرفته اید، اول به چرایی کارتان فکر کنید. از خودتان بپرسید: آیا با این کار در پی ِ پُر کردن خلأیی در زندگی مشترکم هستم؟ انتظار دارم با این کار چه پاسخی از طرفداران و دوستانم دریافت کنم؟در ضمن حتما اگر قرار است در این زمینه چیزی را منتشر کنید از رضایت شریک زندگی تان مطمئن باشید؟ بدانید که شریک عاطفی شما در این مورد چه احساسی دارد؟

خاطر نشان می کنیم که آپلود عکس های شما با شریک زندگیتان چیز بدی نیست. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، می تواند نشانه ای از ارتباط و اعتماد باشد. در واقع، انجام این کار زمانی که یک لحظه خاص را تجربه می کنید یا یک مناسبت مهم را جشن می گیرید، می تواند به شما امکان دهد آن لحظه را با عزیزان خود به اشتراک بگذارید.

با این حال، وقتی این کار را فقط برای به دست آوردن اعتباری از بیرون، دریافت لایک یا ایجاد حسادت در دیگران انجام می دهید، باید از خود در مورد میزان رضایت واقعی که از شریک زندگی تان یا زندگی مشترک تان دارید بپرسید.پشت احساس ناامنی و ترس خود پنهان نشوید. با خودتان صادق باشید و در پی حل این احساسات به شیوه ای اساسی و درست باشید.

مثل خیلی چیزهای دیگر، مهم این است که نقطه تعادل را پیدا کنید. علاوه بر آنچه قبلاً ذکر کردیم، نباید فراموش کنید که افشای بیش از حد زندگی خصوصی شما در رسانه های اجتماعی می تواند خطرناک باشد.این به این دلیل است که شما اطلاعات زیادی در مورد خود، زندگی روزمره و کارهای روزمره تان را در اختیار کسانی می گذارید که مکن است خیلی هم افراد قابل اطمینانی نباشند.