گپی با فرماندار و نماینده مردم زرند

مشکل آب زرند کی حل می شود؟!

مهدی سهرابی زرندی نویسنده ی زرندی، در متنی خطاب به فرماندار و نماینده مردم زرند در مجلس از ایشان خواست مشکل آب زرند را حل نمایند.

مهدی سهرابی زرندی نویسنده ی زرندی، در متنی خطاب به فرماندار و نماینده مردم زرند در مجلس از ایشان خواست مشکل آب زرند را حل نمایند.

صدای زرند – مهدی سهرابی زرندی، با عرض سلام خدمت فرماندار و نماینده مردم زرند. مشکل آب زرند کی حل می شود؟

همان طور که می دانید خشکسالی های پی در پی در منطقه جنوب شرق کشور بخصوص شهرستان زرند و کمبود مایه اصلی حیات بشر، یعنی آب در این دیار زرخیز، بخصوص در این فصل گرما باعث نگرانی شدید چندین ساله بیش از ۱۵۰ هزار نفر اهالی زرند و روستاهای تابعه گردیده است.

هرچند مسئولین محترم کنونی این شهر جهت رفع این مشکل مهم حیاتی یعنی کمبود آب، مجوز حفر چند حلقه چاه را دریافت نموده اند. اما به نظر می رسد انتقال آب چاه های جدید به شبکه آبرسانی در این شهرستان، طرحی کوتاه مدت و موقت خواهد بود. چون در طول شش دهه ی گذشته با حفر صدها چاه عمیق و نیمه عمیق که بعضاً به ۳۰۰ الی ۳۵۰ متر هم میرسد، آب سفره های زیرزمین تخلیه شده و آب برخی از چاه های کشاورزی به املاح اسیدی و یا آهکی رسیده که مناسب کشاورزی نمی باشد ( هر چند به اعتقاد برخی کارشناسان زمین شناسی زلزله های پی در پی مهر ۹۵ و حتی خرداد ۱۴۰۳ که در دشت زرند و در شعاع حدود ۳۵ کیلومتری این شهر رخ داده است، ربطی به گسل های معروف و قدیم نداشته و ناشی از خالی شدن سفره های آب در زیر زمین است).

در چند سال گذشته خبرهای مسرت بخشی از تامین آب پایدار از طریق دریا و نصب دستگاه های آب شیرین کن، اهالی زرند را امیدوار نموده که متاسفانه نه تنها اخیراً از طرف مسئولین ذی ربط، هیچ اطلاع رسانی از روند پیشرفت پروژه آبرسانی ذکر شده به زرند صورت نگرفته است، بلکه عده ای از اهالی بخصوص در روستاها که از کمبود و حتی نبودن آب رنج می برند، به رغم مشکلات مالی در جهت تامین آب مورد نیاز، نسبت به خرید منبع و موتور پمپ اقدام نموده اند که باز هم با کمبود آب مواجه هستند.

در برخی محلات زرند که با افت فشار آب و نرسیدن این مایه حیات به طبقات فوقانی مواجه هستند و برخی به ناچار به خرید منبع رو آورده اند. اما عده کثیری از خانواده ها بخصوص در روستاها که توان خرید منبع و موتور پمپ ندارند، با هزار مکافات و مشکلات فراوان، آب مصرفی مورد نیاز خود را در این روزهای گرم تابستان، از زرند و مراکز تصفیه آب تامین می کنند.

امروزه شاهد پیشرفت و توسعه چشمگیر زرند و پیوستن شهر به روستاها، بخصوص به روستاهای شمال و غرب زرند هستیم. بطوری که پیش بینی می شود، تا چند سال آینده جمعیت شهرستان زرند به حدود ۲۰۰ هزار نفر هم خواهد رسید. مسئولین محترم کنونی این شهرستان بخصوص نماینده محترم در مجلس و فرماندار محترم و سایر مسئولین محترم باید براساس نقشه راه و پیشرفت و توسعه زرند، حداقل برای ۲۰ سال آینده این شهر بفکر تامین مشکلات اساسی نسل آینده بخصوص رفع مشکل عدیده و حیاتی کنونی، یعنی آب باشند.

مردم امیدوارند تا مسئولین محترم وقت زرند مشکل کمبود آب را بطور پایدار و همیشگی برطرف نمایند. که اهالی با اطمینان خاطر نگران کمبود آب در آینده این شهر نباشند.

بااحترام – مهدی سهرابی زرندی – تیر ۱۴۰۳