فروشگاه های زنجیره ای چه بر سر سوپرمارکت ها می آورند؟/ رقابت کسب وکارهای سنتی با نهادهای دولتی

از دهه ۳۰ هجری شمسی، فروشگاه های زنجیره ای مواد غذایی فعالیت خود را در ایران آغاز کردند. به دلیل تنوع محصولات، تخفیف های ویژه و امکانات رفاهی، این فروشگاه ها مشتریان زیادی به خود جذب کرده اند. وجود این فروشگاه ها می تواند منجر به تعطیلی سوپرمارکت های کوچک شود.

به گزارش صدای زرند به نقل از تجارت‌نیوز، امروزه در بسیاری از کشور ها، فروشگاه های زنجیره ای مواد خوراکیوجود دارد که مشتریان زیادی را به خود جذب می کنند. این فروشگاه ها در یک یا چند شهر و کشور به طور همزمان مشغول فعالیت هستند. اولین فروشگاه های زنجیره ای در ایران از دهه ۳۰ هجری شمسی فعالیت خود را آغاز کردند. بعدها تعداد این فروشگاه ها به مرور افزایش یافت؛طوری که امروزه چندین برند فروشگاه مواد خوراکیدر این حوزه مشغول فعالیت هستند.

چرا مردم فروشگاه‍ های زنجیره ای را برای خرید انتخاب می کنند؟

پس از تاسیس فروشگاه های زنجیره ای در دهه ۳۰، اقبال عمومی به خرید از این فروشگاه ها روزبه روز افزایش یافت. در ابتدای تاسیس این فروشگاه ها، مردم همچنان برای خرید محصولات مورد نیاز خودبه سوپرمارکت های کوچک مراجعه می کردند. اما در دهه های اخیر، این فروشگاه ها جای سوپرمارکت های کوچک را گرفته اند.

این فروشگاه ها به دلیل تنوع محصولات، تخفیف های همیشگی، برگزاری قرعه کشی های مختلف و امکانات رفاهی مناسب، مشتریان زیادی جذب می کنند.

از طرفی، وجود شعب متعدد این فروشگاه ها در نقاط مختلف شهر ها، باعثافزایش اقبال عمومی به استفاده از این فروشگاه ها شده است.

شاید در نگاه اول، وجود این فروشگاه ها به نفع مصرف کننده باشد. اما بررسی ها حاکی از آن است که پس از ایجاد این فروشگاه ها و افزایش اقبال عمومی برای خرید از این فروشگاه ها، کسب وکار های کوچکی مثل سوپرمارکت ها، دچار مشکلات متعددی شده اند.

مشکلات صنف سوپرمارکت داران

فعالان این صنف مشکلات متعددی را به دوش می کشند، از جمله این مشکلات می توان به رقابت میان فروشگاه های زنجیره ای و سوپرمارکت ها، مالیات، افزایش اجاره بها، افزایش دستمزد کارگران، وجود نوسان در فضای اقتصادی کشور، تورم گسترده و… اشاره کرد.

از آنجاکه فروشگاه های زنجیره ای یک رقیب بزرگ برای سوپر مارکت های کوچک محسوب می شوند، داود فکوری، رئیس اتحادیه صنف سوپرمارکت و محصولاتپروتئینی تهران، درباره این موضوع در گفت وگو با اتاق اصناف تهران اظهار کرده است فروشگاه ها با توجه به خرید عمده و تخفیف هایی که روی محصولات خود قرار می دهند، بر فروش سوپرمارکت ها تا حدی تاثیر گذار هستند.

رئیس صنف سوپرمارکت و محصولات پروتئینی تهران با اشاره به مشکلات این صنف توضیح داد: یکی از مشکلات این صنف، حاشیه سود پایین است.به عنوان مثال، حاشیه سود برای کالا هایی نظیرلبنیات سهدرصد و در بهترین حالت پنجدرصد است. در صورتی که فعالان این صنف مالیات ۱۰ درصدی پرداخت می کنند و این به یکی از چالش هایصنف تبدیل شده است.

طبق اطلاعات منتشرشده در روزنامه هفت صبح،تعداد این فروشگاه ها نسبت به سال ۱۴۰۱، ۱۷ درصد رشد کرده است که این اتفاق هم یکی از چالش های صنف سوپرمارکت داران به شمار می رود.

بنابراین، وجود این فروشگاه ها و از طرفی افزایش مالیات، سبب ورشکستگی تعداد زیادی از سوپرمارکت های کوچک شده است.

چه نهاد هایی حامی مالی این فروشگاه ها هستند؟

بررسی ها نشان می دهددر این مورد هم بانک ها حامی مالی این فروشگاه ها هستند. البته علاوه بر بانک ها، نهاد های دولتی نظیر شهرداری و برخی نهاد ها، وزارتخانه ها و شرکت های خصوصی هم از این فروشگاه ها حمایت مالی می کنند.

حمایت چنین نهاد هایی باعثایجاد رقابت میان کسب وکار های کوچک و فروشگاه های زنجیره ای بزرگ شده است. فروشگاه های بزرگ، حامی های مالی بزرگ هم دارند ولی کسب وکار های کوچک، حامی مالی ندارند و از طرفی با وجودحاشیه سود پایین و درآمد کم، مالیات زیادی می پردازند.این امر به تدریج سبب ضرر و زیان مالکان کسب وکار های کوچک و تعطیلی آنها می شود.

طبق این گزارش، رشد روز افزون این فروشگاه ها و از طرفی مشکلات حل نشده صنف سوپرمارکت داران، سبب تعطیلی این کسب وکار ها شده است. از آنجاکه چنین فروشگاه هایی در تمام نقاط جهان وجود دارد، نحوه مدیریت و ایجاد رقابت سالم میان فروشگاه های زنجیره ای و سوپرمارکت ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در ایران هم باید مانند سایر کشور های توسعه یافته، از روش های مدیریتی نوین استفاده شود تا کسب وکار های کوچک از بین نروند.