دامداران و قصابان مراقب بیماری تب کریمه کنگو باشند

حسن لطفعلی پور رئیس شبکه بیان نمود: بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری حاد تب دار و خون ریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون و ترشحات لاشه دام به انسان منتقل می شود.

به گزارش صدای زرند به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی زرند؛ وی اظهار کرد این بیماری در دام هیچگونه علائمی ندارد و می تواند برای سلامتی افراد در معرض این دام ها مخاطره آمیز باشد.

لطفعلی پور در خصوص اقدامات پیشگیرانه این بیماری افزود در گوشت حاصل از کشتار غیر مجاز دام به دلیل نداشتن استراحت کامل دام پیش از کشتار، و عدم خونگیری کامل و رعایت دوره پیش سرد احتمال وجود ویروس عامل بیماری و ابتلای انسان بسیار زیاد است به همین دلیل توصیه می شود که همشهریان عزیز از کشتار دام در منازل خودداری کرده و دام کشتاری خود را در کشتارگاه تحت نظارت دامپزشکی کشتار نمایند.

رئیس شبکه دامپزشکی تاکید کرد جگر حاصل از کشتار غیر مجاز دام به شدت برای انسان مخاطره آمیز است زیرا خطر انتقال ویروس به انسان از طریق کبد یا جگر به دلیل حجم زیاد خون بسیار زیاد است.

لطفعلی پور با بیان اینکه میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو بالا می باشد و در سالهای اخیر تعدادی از افرادی که با دام سروکار دارند همانند دامپزشکان، دامداران، قصابان، سلاخان و چوبداران در اثر ابتلای به این بیماری جان خود را از دست دادند.

لطفعلی پور در پایان به همشهریان عزیز توصیه نمودند که در جهت پیشگیری از بیماری بایستی نسبت به سمپاشی اماکن دامی ، عدم کشتار دام در منازل و معابر عمومی، نگهداری گوشت به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال ۰ تا ۴ درجه دقت لازم را بعمل آورند.