شبکه دامپزشکی شهرستان زرند آماده بازرسی بهداشتی و شرعی دامهای قربانی شما در روز عید سعید قربان

حسن لطفعلی پور رئیس اداره بیان نمود: ضمن عرض تبریک پیشاپیش به مناسبت فرا رسیدن عید سعید قربان، به اطلاع می رساند به منظور حفظ سلامت همشهریان گرامی و تأمین بهداشت عمومی جامعه، شبکه دامپزشکی شهرستان زرند در سطح شهر آماده بازرسی بهداشتی و شرعی دامهای قربانی شما در روز عید سعید قربان می باشند.

به گزارش صدای زرند به نقل از روابط عمومی دامپزشکی زرند؛ بازرسین بهداشت گوشت دامپزشکی و ناظرین شرعی با استقرار در نقاط مختلف شهر بویژه در محل کشتارگاه دام شهرستان، دامهای کشتاری شما را از نظر آلودگی به عوامل بیماریزا بالاخص بیماریهای مشترک بین انسان و دام بازرسی نموده و سلامتی شما مصرف کنندگان عزیز را از ابتلاء به بیماریها تضمین خواهند نمود ، به همین منظور اکیپهای بازرسی گوشت از ساعت ۶ صبح الی ۱۴ ظهر آمادگی خود را در روز عید قربان جهت ارائه خدمات بهداشتی اعلام می دارند.

لطفعلی پور افزود ؛ با توجه به اینکه در روز عید قربان عده ای از افرادسودجو و فرصت طلب اقدام به کشتار و فروش دامهای مشکوک در میادین و چهار راههای بزرگ شهر تحت پوشش دام قربانی و نذری می نمایند ، لذا توصیه می شود دامهای قربانی خود را ترجیحاً در کشتارگاه دامی شهرستان و یا در محل های تعیین شده از طرف شهرداری و مشاوره با مامورین دامپزشکی ذبح نمایید.

بدیهی است اکیپهای سیار کنترل بهداشتی شبکه دامپزشکی با عوامل کشتار دام و عرضه و فروش گوشت در خارج از مراکز عرضه مجاز (قصابیها) در روز عید قربان برخورد قانونی خواهند نمود.

لازم به ذکر است ستاد اجرایی نظارت بر ذبح دامهای قربانی مستقر در اداره دامپزشکی زرند در روز عید قربان آماده ارائه هرگونه راهنمائی و پاسخگویی به سئوالات شما شهروندان محترم می باشد.

شماره های تماس: سامانه ۱۵۱۲ و ۳۳۴۸۹۰۱۸

رئیس شبکه دامپزشکی در ادامه به چند نکته ضروری اشاره و بیان کرد:

۱-برای ذبح دام حتما به مراکز مجاز عرضه بهداشتی دام مراجعه و اکیدا از خرید دام زنده از کنار معابر عمومی و خیابان‌ها و افراد غیر مجاز خودداری کنند.

۲- باتوجه به مهیا بودن شرایط بهداشتی جهت ذبح دام و کنترل، بازرسی و معاینه بهداشتی توسط دامپزشکان در مراکز مجاز عرضه و قربانی دام، از ذبح دام‌ها در معابر عمومی و خیابان و کوچه جدا پرهیز کنند.

۳- دامپزشکان در مراکز مجاز عرضه بهداشتی آماده خدمت به هموطنان و بازرسی و معاینه بهداشتی دام قبل، حین و بعد از ذبح هستند.

۴- در صورت مشاهده هرگونه تخلف اعم از عدم بازرسی و معاینه قبل، حین یا پس از ذبح یاعرضه غیر بهداشتی و غیر مجاز دام، ‌مراتب را در اسرع وقت به نزدیک‌ترین شبکه دامپزشکی شهرستان خود اطلاع دهید.

۵- دامپزشکان مستقر در مراکز عرضه بهداشتی دام از ذبح دام‌های مبتلا به تب، بزرگی گره‌های لنفاوی، زردی، عوارض جدی و خطرناک پوستی، عفونت‌ها و غیره جلوگیری و دام مبتلا به اسپری ر نگی علامتگذاری و قرنطینه نموده و از فروش آن ممانعت بعمل می‌آورند. لذا با اعتماد به این مراکز، تنها دام خود را پس از معاینه توسط دامپزشک تهیه کنند.

۶- بهتر است در هنگام خرد کردن گوشت گوسفند یا شستشوی آن (خصوصاً خانم‌های باردار )از دستکش استفاده کنند.

۷- گوشت‌های تهیه شده، تا قبل از پخت بهتر است در یخچال (حداکثر ۲۴ ساعت) یا در فریزر (حداکثر یکسال) نگهداری شوند