این قرص های پر مصرف خطر سکته مغزی را کم می کنند

یک مطالعه جدید نشان می دهد داروهای رایجی که برای کنترل کلسترول، قند خون و فشارخون بالا استفاده می شوند نیز ممکن است خطر سکته مغزی را در افراد کاهش دهند.

به گزارش صدای زرند به نقل از عصرترکیه، محققان خطر آنوریسم های مغزی را که باعث سکته های خونریزی دهنده در بیماران می شود، ارزیابی کردند.

برای این مطالعه، آنها سوابق پزشکی تقریباً ۴۹۰۰ بیمار مبتلا به سکته مغزی را بررسی کردند و آنها را با تقریباً ۴۴۰۰۰ نفری که هرگز آنوریسم مغزی نداشتند مقایسه کردند.

آنها چهار داروی خاص را شناسایی کردند که به نظر می رسد پس از در نظر گرفتن سایر عوامل خطر، خطر آنوریسم مغزی را کاهش می دهند:

• داروی فشار خون لیزینوپریل خطر را تا ۳۷ درصد کاهش داد.

• داروی کلسترول سیمواستاتین خطر را تا ۲۲ درصد کاهش داد.

• داروی دیابت متفورمین خطر را تا ۴۲ درصد کاهش داد.

• داروی پروستات تامسولوسین خطر را تا ۴۵ درصد کاهش داد.

جوس پیتر کانینگ، محقق ارشد از مرکز پزشکی دانشگاه اوترخت در هلند، گفت: ما برای جلوگیری از این نوع سکته که در سنین پایین تر و با نرخ مرگ و میر بالاتری نسبت به سایر انواع سکته مغزی رخ می دهد، نیاز فوری به راه های جدیدی داریم.

کانینگ در بیانیه خبری دانشگاه افزود: درمان های جراحی فعلی ما برای آنوریسم های مغزی خطر ناتوانی دائمی و مرگ را دارد که اغلب بیشتر از مزایای بالقوه آن است، بنابراین جلوگیری از پارگی با یک داروی غیرتهاجمی بسیار سودمند خواهد بود.

از سوی دیگر، چهار دارو خطر سکته مغزی خونریزی دهنده را افزایش دادند: وارفارین رقیق کننده خون، ونلافاکسین ضد افسردگی، پروکلروپرازین ضد روان پریشی و کودامول مُسکن.

کانینگ گفت: تحقیقات آینده برای بررسی این ارتباط و تعیین اینکه آیا این داروها در کاهش خطر سکته مغزی هموراژیک مؤثر هستند یا خیر، مورد نیاز است.