نتایج یک تحقیق:

اگر پولدار باشید ۳۰ درصد شانس بیشتری برای زنده ماندن بعد از سکته مغزی را دارید

بر اساس نتایج مطالعه ای که به تازگی در کنفرانس سازمان سکته اروپا ارائه شده است، داشتن درآمد بالا می تواند احتمال مرگ پس از سکته مغزی را تا یک سوم کاهش دهد.

به گزارش صدای زرند به نقل از خبر آنلاین، پژوهشگران در این تحقیق داده های ۶۹۰۱ بیمار سکته مغزی در گوتنبرگ سوئد را در بازه زمانی نوامبر ۲۰۱۴ تا دسامبر ۲۰۱۹ بررسی کرده و تأثیر چهار عامل اجتماعی تعیین کننده سلامت شامل محل سکونت، کشور محل تولد، تحصیلات و درآمد را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

یورونیوز در خبری نوشت:نتایج هیچ جای تردیدی باقی نمی گذارد: افرادی که درآمد بالایی دارند ۳۲ درصد کمتر در معرض خطر مرگ و میر پس از سکته مغزی قرار دارند. علاوه بر این، افراد دارای تحصیلات عالی ۲۶ درصد کمتر در معرض خطر مرگ پس از چنین حمله مغزی ای قرار دارند.

کاترینا سانرهاگن، رئیس گروه تحقیقاتی پزشکی توانبخشی در دانشگاه گوتنبرگ و نویسنده اصلی این مطالعه، در این باره می گوید: یافته های ما بر یک واقعیت آشکار تأکید می کند که وضعیت اجتماعی-اقتصادی یک فرد می تواند در زمینه سکته مغزی یک موضوع مرگ و زندگی باشد.

سکته مغزی زمانی رخ می دهد که خون به بخشی از مغز نرسد و بافت مغز از اکسیژن محروم شود. بر اساس مطالعه اخیر منتشر شده در نشریه علمی پزشکی لنست، بروز این سکته ها در ۳۰ سال گذشته دو برابر شده و انتظار می رود این میزان به رشد خود ادامه دهد.

محققان هشدار داده اند که افزایش شیوع سکته مغزی به طور نابرابر بر کشورها تأثیر می گذارد و انتظار می رود کشورهای در حال توسعه بیشترین آسیب را ببینند.

اما چرا وقتی صحبت از سکته مغزی می شود، پول و درآمد اینقدر تعیین کننده است؟

خانم دکتر سانرهاگن در توضیح این امر می گوید: ما می دانیم که افراد ثروتمند بیشتر به پزشکان خانواده خود مراجعه می کنند. همچنین شاید افرادی که درآمد کمتری دارند، نتوانند [برای وقت پزشکی] مرخصی بگیرند و حقوق خود را از دست بدهند.

وی اضافه کرد: علاوه بر این موارد، درآمد بالاتر و تحصیلات بیشتر معمولاً به معنای عادات غذایی بهتر، فعالیت بدنی بیشتر و اعتیاد و سیگار کشیدن کمتر است. همه اینها، همراه با سن، عوامل خطر اصلی برای ابتلا به سکته مغزی هستند. زمانی که فردی دچار سکته مغزی می شود، خطر سکته مغزی دوم افزایش می یابد.

پژوهشگران می گویند هرچند این تحقیق در سوئد انجام شده، با این حال می توان نتایج آن را به بقیه اروپا تعمیم داد؛ جایی که ساختارهای بهداشتی و سطوح آسیب پذیری اجتماعی مشابه وجود دارد.

ارتباط بین درآمد بالا و افزایش شانس زنده ماندن بر اثر سکته مغزی پیش از این نیز در مطالعات انجام شده در دیگر کشورهای اروپایی ثبت شده بود.

در گزارش سالانه وزارت بهداشت اسپانیا آورده شده است که برای بیماری عروق مغزی، یک شیب افزایش شیوع با کاهش سطح درآمد مشاهده می شود و زمینه اجتماعی به همراه سطح اقتصادی و تحصیلی عوامل تعیین کننده در مورد خطر سکته مغزی هستند.

ماری مار فریجو، هماهنگ کننده گروه مطالعاتی بیماری های عروق مغزی در اسپانیا، با بیان اینکه حوادث عروقی مغز تا حد زیادی ناشی از سبک زندگی هستند، می گوید: نتایج مطالعات تازه یک جنبه منفی دارد و آن این است که نابرابری و فقر یک عامل تعیین کننده هستند. اما جنبه مثبت آن نیز حائز اهمیت است، زیرا نشان می دهد این بیماری ها تا حد زیادی قابل پیشگیری هستند.

این متخصص مغز و اعصاب می گوید: وضع سیاست های کلان با هدف ارتقای سلامت و پیشگیری اولیه، به گونه ای که یک مشکل عروقی رخ ندهد، بسیار مهم است.

پژوهشگران می گویند در سوئد، بروز ایسکمی مغزی (عارضه ناشی از نرسیدن اکسیژن به مغز) کاهش یافته است، به این معنی که با وجود مسن بودن جمعیت، تعداد سکته های مغزی کمتر است.

دکتر سانرهاگن اضافه می کند: این به پیشگیری، سطح پایین استعمال دخانیات در کشور، فشار خون کنترل شده، مراقبت خوب از دیابت… و همچنین با کاهش تعداد افراد کم تحرک در جامعه مرتبط است.

به گفته این کارشناس، تنها عامل خطری که نمی توان آن را کنترل کرد، سن است و با وجود تاثیر شرایط اجتماعی و عوامل بیرونی، درمان بیماری باید از طریق پیشگیری آغاز شود.