محبی کرمانی نویسنده و روزنامه نگار مطرح کرد؛

هیچ توسعۀ اقتصادی بدون پیش نیاز فرهنگی محقق نمی شود

مهدی محبی کرمانی، نویسنده، روزنامه نگار و پژوهشگر کرمانی در مراسم رونمایی از سه جلد کتاب رواق زبرجد و کتاب کرمان در نگارخانۀ تاریخ با اشاره به تیراژ پایین چاپ کتاب در کشور و کم رونق شدن نشریات محلی، گفت: سال هاست که درگیر مشکلات اقتصادی هستیم غافل از این که مشکل اصلی ما اقتصاد نیست. هیچ توسعۀ اقتصادی بدون پیش نیاز فرهنگی محقق نمی شود.

به گزارش صدای زرند، وی عصر پنج شنبه سیزدهم مهرماه در جمع فعالان اقتصادی، فرهنگی، هنری و علمی کرمان در تالار فرهنگ وهنر با بیان این که مسئولیت اجتماعی شرکت های بزرگ استان باید کمک به ارتقاء فرهنگ یک جامعۀ خسته و نیازمند امید باشد، تاکید کرد: هیچ عرصه ای غیر از عرصۀ فرهنگ وهنر نمی تواند یک جامعه را به نشاط بیاورد و بیدار کند.

محبی کرمانی در این مراسم بیان کرد: تیراژ کتاب ها در ایران به رقم تحقیرآمیز ۵۰۰ جلد رسیده است، یعنی ناشر فکر می کند از این جمعیت عظیم کشور فقط ۵۰۰ نفر ممکن است در طول یک سال کتاب را بخرند.

وی یادآور شد: شرایط مطبوعات هم بهتر از این نیست، آخرین آماری که در ذهنم مانده انتشار بیش از ۳۰۰ نشریه است، اما الان شما چند نشریه را روی گیشه ها می بینید؟.

این نویسندۀ کرمانی ادامه داد: نشریات مستقل روزبه روز کوچک تر و لاغرتر می شوند تا روزی که محو بشوند و این اتفاق به خصوص دربارۀ نشریات محلی در حال رخ دادن است و یک واقعیت تلخ هم وجود دارد که در دغدغۀ انتخابات چندین روزنامه ظهور می کند.

وی با اشاره به وقف های صورت گرفته در طول تاریخ ایران و ایجاد وقف بر اساس نیاز های روز، گفت: آیا در ایران وقفی برای حمایت از مطبوعات که صد سال هم قدمت دارند، شده است؟ آیا وقفی برای حمایت از کتاب صورت گرفته که سرانۀ خجالت آور دقیقه را نداشته باشیم؟ آیا به فرزندان مان آموخته ایم که دنیا فقط این دنیای مجازی نیست؟ ما مسجد، مدرسه و بیمارستان می سازیم که لازم است، اما آیا یک بنیاد ساخته ایم که از خبرنگاران، مطبوعات و ناشرانی که یکی پس از دیگری در حال ورشکستگی هستند، حمایت کند؟.

محبی کرمانی خاطرنشان کرد: اگر امروز همۀ ما کار آقای مهندس جلال پور و زحمات آقای دکتر ملک قاسمی را ستایش می کنیم صرفا به این دلیل است که ایشان در مسیری گام گذاشته اند که نیاز و ضرورت روز است.

وی افزود: سال هاست که درگیر مشکلات اقتصادی هستیم غافل از این که مشکل اصلی ما اصلا اقتصاد نیست. هیچ توسعۀ اقتصادی محقق نمی شود مگر این که پیش نیاز آن توسعۀ فرهنگی اتفاق بیفتد. و آیا این اتفاق رخ داده است؟.

این پژوهشگر کرمانی با بیان این که متاسفانه مسئولیت اجتماعی شرکت های بزرگ ما به پول پاشی در شهرهای پیرامونی با هدف های سیاسی تبدیل شده است، یادآور شد: در زمان آقای مرادعلیزاده یک شعار داشتیم با عنوان مس حامی فرهنگ و هنر؛ و این مسئولیت اجتماعی بود.

وی تاکید کرد: مسئولیت اجتماعی پول پاشی و ریختن پول پای فوتبال سیاه ما نیست، مسئولیت اجتماعی کمک به ارتقاء فرهنگ جامعه ای است که خسته ا ست و باید امید داشته باشد. هیچ عرصه ای غیر از عرصۀ فرهنگ و هنر نمی تواند یک جامعه را به نشاط بیاورد و بیدار کند.

محبی کرمانی در ادامه خطاب به جلال پور و ملک قاسمی، گفت: جوانان را هم دریابید.

وی افزود: از صاحبان سرمایه و کارآفرینان بخش خصوصی و صاحبان ثروت و مکنت نیز می خواهم که فرهنگ استان کرمان را دریابند.

محبی کرمانی در پایان با اشاره به ظرفیت داستانی استان کرمان، بیان کرد: جدا از نام آورانی که در این عرصه فعالیت دارند و کم نیستند، ما دارای پتانسیلی هستیم که می توانیم از مکتب داستان کرمان تعریف کنیم و من این جا از همۀ داستان نویسان کرمانی می خواهم تا کمک کنند که مانیفست و مکتب داستان کرمان را بنویسیم.

گفتنی است در این مراسم محسن جلال پور فعال اقتصادی و فرهنگی، مهدی ایرانی کرمانی فعال اقتصادی و مولف، دکتر اوحدی روانپزشک و دکتر نعمت االله فاضلی استاد انسان شناسی دانشگاه در تهران نیز سخنرانی کردند.

انتهای پیام/