هواشناسی کشور:

تابستان امسال از حد معمول گرم تر است

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفت که تابستان سال جاری متوسط دمای هوای کشور حتما از شرایط نرمال گرم تر خواهد بود.

به گزارش صدای زرند، احد وظیفه تاکید کرد که انتظار می رود متوسط دمای هوای ایران در تابستان سال جاری حدود یک تا ۱.۵ درجه و حتی در مناطق شمال شرق کشور تا ۲ درجۀ سانتی گراد نسبت به متوسط درازمدت یا همان شرایط نرمال بالاتر باشد.

وی در پاسخ به این سوال که دمای هوای تابستان امسال در ایران به طور متوسط چند درجۀ سانتی گراد از میانگین بلندمدت بیشتر خواهد بود، گفت: مدل سازی های که تاکنون دربارۀ دمای هوای مناطق مختلف کشور در فصل تابستان انجام شده است، مثل پیش بینی های روزانه نیست که به صورت دقیق از همین حالا بتوان گفت دمای هوای تابستان امسال دقیقا چند درجه از میانگین بلندمدت بیشتر خواهد بود، اما در این که تابستان سال جاری متوسط دمای هوای کشور حتما از شرایط نرمال گرم تر خواهد بود، هیچ شکی وجود ندارد.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی ایران می توان گفت که تابستان های کشورمان معمولا گرم و خشک است، بنابراین وقتی انتظار می رود تابستانی که در پیش داریم، از شرایط نرمال هم گرم تر باشد، به صورت تقریبی هم می توان انتظار داشت که متوسط دمای هوای ایران در تابستان سال جاری حدود یک تا ۱.۵ درجه و حتی در مناطق شمال شرق کشور تا ۲ درجۀ سانتی گراد نسبت به متوسط درازمدت یا همان شرایط نرمال بالاتر باشد.

وی افزود: در تابستان هایی که متوسط دمای هوا از شرایط نرمال بالاتر است، انتظار می رود که در اغلب روزها کمینۀ دمایی ثبت شده در طول روز از میانگین بلندمدت برای کمینۀ دمایی آن روز بیشتر باشد، یعنی ممکن است که بیشینه های دمایی در طول روزهای تابستان چندان نسبت به شرایط نرمال تغییر نکنند، اما با توجه به این که کمینه های دمایی اعداد بالاتری را از شرایط نرمال ثبت خواهند کرد، انتظار می رود متوسط دمای روزانه در سطح کشور در طول تابستان امسال از حد معمول بیشتر باشد.

وی توضیح داد: بهار امسال متوسط دمای هوا در کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا به شدت بالا رفت و نسبت به سال های گذشته، یکی از گرم ترین فصول بهار را در نیم کره شمالی زمین به خصوص در این مناطق مشاهده کردیم. یکی از علل اصلی این اتفاق، این است که امسال دمای آب اقیانوس آرام از فاز لانینا یعنی فاز سرد، تغییر پیدا کرده و در حال ورود به فاز گرم یعنی ال نینو است.

وظیفه افزود: تغییر فاز منطقۀ حاره ای اقیانوس آرام که روی متوسط دمای هوای ایران نیز اثر می گذارد، یک بازۀ زمانی بین ۵ تا ۷ ساله دارد، به نحوی که در این بازۀ زمانی، این منطقه یا در فاز گرم قرار دارد، یا در فاز خنثی یا این که وارد فاز سرد می شود. حال با توجه به این که در سه سال گذشته، اقیانوس آرام در فاز لانینا قرار داشت، در ماه های اخیر دمای آب افزایش پیدا کرده و اکنون وارد فاز خنثی شده است و به تدریج این دما به طرف ال نینو یا همان فاز گرم حرکت خواهد کرد.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی معمولا کشورهای منطقه حاره ای و جنب حاره، میانگین دمای هوای بالاتری را نسبت به متوسط دمای بلندمدت تجربه می کنند، به نحوی که میانگین دمای هوای این کشورها در وضعیت ال نینو عمدتا بین یک تا ۲ درجه از شرایط نرمال (متوسط بلندمدت) بیشتر است و حتی به صورت منطقه ای ممکن است میزان افزایش دما در برخی کشورها در دوره های زمانی کوتاه مدت بین ۳ تا ۵ درجه از شرایط نرمال بیشتر باشد.

وظیفه با تاکید بر این که تغییر فاز دمای آب اقیانوس آرام و وقوع پدیدۀ ال نینو، نقش مهمی در افزایش متوسط دمای هوای کشورمان دارد، اظهار کرد: پدیده های ال نینو و لانینا ازجمله مهم ترین شاخصه های تاثیرگذار بر دمای هوای بسیاری از کشورهای دنیا هستند، البته عوامل دیگری نیز بر کاهش یا افزایش متوسط دمای هوا در سطح جهان اثر می گذارند، اما شاخص تغییرات دمایی در آب اقیانوس آرام، هم از پیش بینی پذیری بالایی برخوردار است و هم مقیاس بسیار وسیعی را در مقایسه با سایر شاخص ها دارد و به همین دلیل، یکی از مهم ترین شاخص هایی است که برای مدل سازی عددی در پیش بینی های فصلی مورد استفاده قرار می گیرد.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: انتظار می رود که در ماه های آتی، تغییرات دمایی اقیانوس آرام از فاز خنثی عبور کند و وارد فاز ال نینو یا همان فاز گرم شود که این تغییر فاز در زمستان امسال به حداکثر بی هنجاری مثبت دمایی خود خواهد رسید. حال هرچقدر که فاز ال نینوی امسال قوی تر باشد، متوسط دمای هوای زمستان سال جاری در بسیاری از کشورها ازجمله در ایران، ارقام بالاتری را نسبت به شرایط نرمال ثبت خواهد کرد.

انتهای پیام/